Enjin empat lejang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
Kitaran kuasa terdiri daripada mampatan [[proses adiabatik|adiabatik]], penambahan haba seisipadu, pengembangan adiabatik serta penyingkiran haba seisipadu, diwakili dengan perwatakan empat ''lejang'', atau gerakan naik-turun [[omboh]] di dalam silinder:
 
# '''Lejang masukan''' - Injap masukan terbuka. Omboh bergerak ke bawah dan menyedut campuran udara-bahan api (udara sahaja bagi kes [[enjin Dieseldiesel]]) ke dalam kebuk pembakaran.
# '''Lejang mampatan''' - Kesemua injap masukan dan ekzos tertutup. Omboh bergerak ke atas dan memampatkan campuran udara-bahan api (udara sahaja bagi kes enjin Dieseldiesel). Pada penghujung lejang mampatan, [[palam pencucuh]] dinyalakan bagi membakar campuran udara-bahan api tetapi dalam enjin Diesel, [[minyak Dieseldiesel]] disuntik ke dalam silinder pada penghujung lejang mampatan.
# '''Lejang kuasa''' - Campuran udara-bahan api terbakar disebabkan pembakaran oleh bunga api [[palam pencucuh]] (bagi [[enjin petrol]]) atau suhu tinggi akibat mampatan udara sehingga minyak Dieseldiesel terbakar sendiri (bagi [[enjin Dieseldiesel]]). Pembakaran campuran tersebut menyebabkan gas-gas terbakar di dalam kebuk pembakaran mengembang dan seterusnya menolak omboh ke bawah, menghasilkan kuasa kepada enjin.
# '''Lejang ekzos''' - Injap ekzos terbuka. Omboh bergerak ke atas dan menyingkirkan gas-gas ekzos keluar dari kebuk pembakaran.