Bukit Fraser: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pembaharuan.
Teg: Suntingan sumber 2017
Menambah perenggan.
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 9:
 
Pekannya agak kecil dan kebanyakan aktiviti di sini tertumpu di sebuah dataran yang mempunyai sebuah menara jam yang cantik. Kebanyakan kemudahan di sini terletak di dalam bangunan-bangunan yang terbina pada [[zaman penjajahan Inggeris]].Pusat peranginan ini dianggap sebagai tempat terunggul untuk aktiviti memerhati burung dan sering menjadi tuan rumah acara tahunan Pertandingan Memerhati Burung Antarabangsa Bukit Fraser. Pertandingan ini memerlukan peserta menyusuri laluan-laluan trek yang terdapat di dalam hutan di sini bagi mencari dan merekodkan jumlah pelbagai jenis burung yang boleh dilihat dalam tempoh masa yang ditetapkan. Suasana di Bukit Fraser menyerupai suasana perkampungan di pedalaman negara [[Scotland]] yang dipenuhi dengan bangunan [[granit]] kelabu dengan gaya Tudor.Harga makanan amat berpatutan malah ada makanan yang lebih murah dari sesetengah tempat pelancongan.Amat sesuai untuk bercuti dan berehat.Terdapat juga kedai-kedai cenderamata yang terhad.Air terjunnya sangat menarik dan indah.Cubalah mandi jikalau berani dan tahan sejuknya.
 
==Aktiviti rekreasi==
Nyaman dan menyegarkan sepanjang tahun, Bukit Fraser tetap popular dengan rakyat Malaysia dan Singapura untuk istirahat syarikat dan rehat hujung minggu.
 
===Bermain golf===
[[Image:Fraser's Hill Golf Course.JPG|thumb|right|Padang golf bukit Fraser]]
Padang golf highland yang terawal di Malaysia telah dibina di Bukit Fraser pada tahun 1925. Kursus 9 lubang dibina di bekas lombong timah. Pada tahun 1970-an, kursus 18 lubang telah ditambah di Jeriau, kira-kira 3 km dari bandar utama.
 
===Berjalan===
Terdapat beberapa laluan mendaki di sekitar bukit; pintu masuk mereka biasanya ditandakan dengan papan tanda. Terdapat juga air terjun yang boleh diakses. Jejak dari Hemmant Trail, berjalan kaki singkat, ke Pine Tree Trail, trek sepanjang hari<ref>[http://www.pkbf.org.my/trails.htm List of trails] {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20090818202503/http://www.pkbf.org.my/trails.htm |date=18 August 2009 }}, FHDC</ref>
 
===Pencerapan burung===
Fraser's Hill adalah pusat penting untuk [[pemerhatian burung]]. Stesen bukit ini mempunyai lebih daripada 270 spesies burung tempatan dan burung yang bermigrasi di sini bersama-sama. Perlumbaan Burung Antarabangsa tahunan diadakan pada hujung minggu kedua Jun setiap tahun, yang dianjurkan oleh Perbadanan Pembangunan Fraser's Hill dengan kerjasama WWF Ia melihat para peserta di seluruh dunia berkumpul di stesen bukit dalam persaingan pasukan untuk melihat, mengenal pasti dan merekodkan tertinggi bilangan spesies burung yang dinyatakan dalam senarai semak rasmi.<ref>[http://www.pkbf.org.my/events.htm Events] {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20100617064430/http://www.pkbf.org.my/events.htm |date=17 June 2010 }}, FHDC</ref> Terdapat tempat yang khusus untuk penggearan burung yang merupakan jambatan gantung logam yang telah siap dibina tetapi masih menunggu beberapa kelulusan sebelum diberikan untuk dibuka kepada orang ramai.
 
== Perhubungan ==