Aku Kaya (telemovie): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dannylango (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Telemovie/telefilem yang dirilis terus ke format VCD lakonan kumpulan Aku Kaya ini diterbitkan pada tahun 2002. Menampilkan trio Aku Kaya yang terdiri darip...'
 
Dannylango (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28:
| distributor = Boommax Sdn Bhd & A&A Pictures Sdn Bhd
| released = {{film date|2002}}
| runtime = 108 minutes (1jam 48 minit)
| country = Malaysia
| language = bahasa Melayu
Baris 34:
}}
==Sinopsis==
Yassin anak sulung dari tiga beradik, mereka anak yatim piatu yang sudah tiada bapa dan ibu. Untuk menyara hidup, Yassan dan Yasson bekerja sebagai penjual ayam di pasar. Mereka sering bersaing menjual ayam dengan jiran mereka, Pak DinAyob (Ahmad Busu) dan AyobPak Din (Zaibo). Mereka saling berebut cinta anak pak Ayob iaitu Leha (Jeslina Hashim), Yassin walaupun tidak mempunyai pelajaran tinggi dia sering mendapat markah tinggi apabila meneka jawapan dalam satu program uji minda di TV, Aku Kaya.
 
Satu hari Yassin mendapat tawaran untuk menyertai program itu dan dia membawa abang-abangnya sekali untuk bersama-sama dia. Sepanjang perjalanan ke Kuala Lumpur mereka diuji berbagai malang. Mereka berniat baik untuk menolong sekumpulan pemuda (kumpulan X Factor) tetapi mereka sebenarnya perompak. Tiga bersaudara itu hilang lori mereka dan mereka akhirnya berjaya ke KL dengan menumpang kereta 2 orang gadis.
Baris 46:
Mereka akhirnya dibebaskan dan dibawa ke hotel untuk menginap setelah dibebaskan hasil jasa baik Tuan Ramli yang menghubungi Cik Rina, wakil perhubungan awam dari pihak produksi Aku Kaya. Esoknya mereka bersiap untuk ke pertandingan itu. Yassin berjaya menang dan 1 juta menjadi milik mereka.
 
==CameoPelakon==
 
Artis-artis ternama era awal 2000an membuat kemunculan didalam filem ini.
* Yassin Yahya - Yassin
* Hamdan Ramli - Yassan (abang sulung)
* ilya Buang - Yasson (abang kedua)
* Jeslina Hashim - Leha
* Ahmad Busu - Pak Ayob
* Zaibo - Pak Din
* X Factor - perompak
* Jalalludin Hassan - Tuan Ramli Ketua Balai
* Def Gab C - undercover BBCR - Badan Basmi Cetak Rompak
* Imuda - Tauke restoran nasi kandar
* Douglas Lim - undercover Bapak Ayam
* Zulkifli Ismail - pengacara Aku Kaya
* Syura - syura
* Nisdawati - Nisda
 
== Garis Masa ==
Disebabkan vcd ini mendapat sambutan hangat dan terjual melebihi 100 000 unit, [[Aku Kaya The Movie]] dikeluarkan dan ditayangkan di pawagam pada tahun 2003. Sebelum [[AKu Kaya Giler]], filem ketiga dalam trilogi Aku Kaya dikeluarkan dalam format vcd tahun 2004.
 
== Rujukan ==