Jong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 29 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:Q205011
Verosaurus (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:SongJunk.jpg|thumb|250px|Lakaran jong abad ke-13, [[Dinasti Song]]]]
[[Fail:-HK CityHall Seaview 51217 5.png|thumb|250px|Jong moden di Hong Kong]]
'''Jong''' adalah jenis [https://ms.wikipedia.org/w/Kapal&#x20;layar kapal pelayaran] yang masih digunakan hari ini. Jung telah digunakan sebagai kapal-kapal yang berlayar di laut pada awal abad ke-2 dan maju pesat pada [https://ms.wikipedia.org/w/Dinasti&#x20;Song dinasti Song] (960-1279). Mereka berkembang di dinasti kemudian, dan telah digunakan di seluruh Asia untuk luas lautan pelayaran. Mereka ditemukan, di seluruh Asia tenggara dan India, tapi terutamanya di China.<ref>Crossley, Pamela Kyle, Daniel R. Headrick, Steven W. Hirsch, Lyman L. Johnson, and David Northrup. "Song Dynasty." ''The Earth and Its Peoples''. By Richard W. Bulliet. 4th ed. Boston: Houghton Mifflin, 2008. 279–80. Print.</ref>
'''Jong''' merupakan sebuah [[kapal layar]] kecil Cina yang digunakan untuk mengangkut barangan dan penumpang di [[laut]]. Jong asalnya dibangunkan di zaman [[Dinasti Han]] dan masih lagi digunakan sehingga kini.
 
== Etimologi ==
Istilah mungkin berasal dari Cina ''chuán'' (船, "kapal"), juga berdasarkan dan disebut sebagai [dzuːŋ] di [https://ms.wikipedia.org/w/Min_Nan Min Nan varian dari Cina], atau ''zhōu'' (舟), perkataan lama bagi satu kapal layar. Jong memasuki bahasa inggris di abad ke-17 melalui portugis ''junco'' dari [https://ms.wikipedia.org/w/Bahasa&#x20;Melayu Melayu] ''jong'' atau [https://ms.wikipedia.org/w/Bahasa&#x20;Jawa Jawa] ''djong''.<ref>Harper Collins (2002). Collins Compact Dictionary. p. 483.</ref> moden Standard-bahasa China untuk laut-pergi kayu kapal kargo adalah ''cáo'' (艚). Pemandangan yang menyimpang sama ada asalnya dari dialek Cina; Pierre-Yves Manguin, antara lain, mata untuk kemungkinan Lama Jawa asal. Eropah tulisan dari 1345 melalui 1601 menggunakan pelbagai yang berkaitan dengan syarat, termasuk ''jonque'' (perancis), ''ioncque'' (Italian), ''iuncque'' (bahasa sepanyol), dan ''ionco'' (belanda).
 
== Jong abad ke 20 ==
Pada tahun 1938, E. Allen Petersen melarikan diri memajukan tentera Jepun dengan belayar 36-kaki (11 m) sampah, ''Hummel Hummel'', dari Shanghai ke California dengan isterinya Tani dan dua Putih Rusia (Tsar pengikut setia). Pada tahun 1939, [https://ms.wikipedia.org/w/Richard_Halliburton Richard Halliburton] telah hilang di laut dengan anak-anak saat berlayar dibina khas sampah, ''Naga Laut'', dari Hong Kong ke Pameran Dunia di San Francisco.
 
Di tahun 1959 sekumpulan pria Catalan, yang dipimpin oleh Jose Maria Tey, berlayar dari Hong Kong ke [https://ms.wikipedia.org/w/Barcelona Barcelona] pada jong bernama ''Rubia''. Selepas mereka berjaya perjalanan sampah ini telah berlabuh sebagai tarikan pelancong di salah satu akhir Barcelona harbor, dekat ke mana [https://ms.wikipedia.org/w/La_Rambla,_Barcelona La Lines] bertemu laut. Selama-lamanya tertambat bersama-sama dengan itu yang dikatakan pembiakan Columbus' caravel "Santa Maria" pada tahun 1960-an dan sebahagian daripada tahun 1970-an.<ref>Jose Maria Tey, ''Hong Kong to Barcelona in the Junk "Rubia"'', George G. Harrap & Co. Ltd, London 1962</ref>
 
== Lihat juga ==
* [[Jong Melayu]]
 
== Referensi ==
{{References}}
[[Kategori:Jenis kapal]]
[[Kategori:Kapal layar]]