SWAT: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 28 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q324563
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
 
<!-- Do not uppercase the explanation of the acronym (see MOS) and do not insert periods into SWAT (i.e. S.W.A.T.); "special weapons and tactics" is a common noun unless part of a specific unit's name, and the article's title is "SWAT", which follows longstanding general consensus. -->
'''SWAT''' (atau nama penuhnya ''special weapons and tactics'')<ref>American Heritage Dictionary [http://www.bartleby.com/61/47/S0934750.html Bartleby.com]</ref><ref>[[Merriam-Webster Dictionary]], [http://www.merriam-webster.com/dictionary/SWAT Merriam-Webster.com]</ref> adalah sebuah pasukan [[separa tentera]] elit dalam jabatan-jabatan penguatkuasaan undang-undang di [[Amerika Syarikat]]. Pasukan ini dilatih bagi melaksanakan operasi berisiko tinggi yang berada di luar keupayaan para pegawai biasa. Tugas-tugas mereka termasuk operasi [[menyelamatkan tebusan]] dan [[melawan keganasan]], melakukan pengeladahan dan penangkapan berisiko tinggi, menumpaskan saspek yang dikepung, dan bertempur dengan penjenayah yang bersenjata berat. Pasukan SWAT sering kali dilengkapi dengan senjata-senjata khas termasuk [[mesingan]], [[raifal tempurgempur]], [[senapang patah]], [[agen kawalan rusuhan]], bom tangan dan [[senjata penembak tepat]]. Pasukan ini juga memiliki perisai kuat seperti perisai badan, perisai balistik, alat pecah masuk, [[kenderaan perisai]], optik penglihatan malam dan penderia pergerakkan bagi mengesan kedudukan tawanan atau penjenayah di dalam struktur tertutup.
 
Pasukan SWAT pertama ditubuhkan di dalam [[Jabatan Polis Los Angeles]] pada tahun 1968. Sejak itu, banyak jabatan polis Amerika Syarikat dan [[Kanada]], terutamanya di bandar-bandar besar dan kerajaan di peringkat [[Kerajaan Persekutuan Amerika Syarikat|persekutuan]] dan [[negeri Amerika Syarikat|negeri]] telah mewujudkan unit-unit elit mereka sendiri dengan menggunakan pelbagai nama; unit-unit ini tanpa mengira nama-nama rasminya boleh digolongkan sebagai pasukan SWAT.