Kementerian Dalam Negeri Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 54:
Pada masa itulah mula wujudnya portfolio atau jabatan yang dinamakan Jabatan Hal Ehwal Dalam Negeri yang kini dikenali sebagai Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri. Sehingga kini, Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri telah menjalani sejarahnya tersendiri dan beberapa kali bertukar nama dari Jabatan Hal Ehwal Dalam Negeri, Kementerian Dalam Negeri dan Keadilan, Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri, Kementerian Dalam Negeri dan kini dikenali sebagai Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri.
 
Di waktu penubuhannya, Jabatan Hal Ehwal Dalam Negeri adalah bertanggungjawab ke atas sembilan pejabat dan agensi kerajaan iaitu Pejabat Penyiaran Broadcasting, Pejabat Kemajuan Kerjasama, Unit Filem, Pejabat Imigresen, Pejabat Penerangan, Pejabat Urusan Haji]], [[Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia|Pejabat Pendaftaran]], [[Pejabat Kebajikan Orang Asli]] dan Lembaga Kemajuan Kampung dan Perusahaan (RISDA). Ahli bagi Jabatan Hal Ehwal Dalam Negeri yang pertama ialah YB Dato' Sir [[Onn bin Jaafar]] iaitu bekas [[Menteri Besar [[Johor]] dan presidenPresiden pertama [[Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu]] (UMNO).
 
Berikutan dengan Pilihanraya Persekutuan yang pertama kali yang diadakan pada 27 Julai 1955 dan kemenangan cemerlang [[Parti Perikatan]]] (Gabungan UMNO, MCA dan MIC) dalam pilihanraya itu, YTM [[Tunku Abdul Rahman Putra]] telah dilantik menjadi Ketua Menteri [[Persekutuan Tanah Melayu]] dan juga Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri pada [[9 Ogos]] 1955. Pada masa itu juga, pentadbiran cara "Sistem Ahli" telah dibubarkan dan digantikan dengan "Sistem Menteri". Dengan perubahan tersebut, '''Jabatan Hal Ehwal Dalam Negeri''' bertukar namanya kepada '''Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri'''.