Kumpulan jadual berkala: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kumpulan''', atau dikenali sebagai ''keluarga'', merupakan lajur menegak dalam [[jadual berkala unsur]] [[kimia]]. Terdapat 18 kumpulan dalam jadual berkala yang piawai.
 
Penerangan moden bagi corak jadual berkala adalah unsur dalam sesebuah kumpulan mempunyai konfigurasi elektron yang sama di cangkerang terluarnya: memandangkan ciri kimia dikuasai oleh kedudukan orbit elektron terluar. Terdapat tiga cara menomborkan kumpulan jadual berkala, satu dengan menggunakan angka Hindu-Arab dan dua lagi menggunakan angka Roman. Nama angka Roman merupakan nama asal bagi kumpulan; nama angka Arab pula disarankan oleh [[InternationalKesatuan UnionKimia ofTulen Puredan andGunaan Applied ChemistryAntarabangsa]] ([[IUPAC]]) untuk mengantikan yang lama untuk mengurangkan kekeliruan yang dibuat oleh dua skema yang terdahulu yang saling mengelirukan.
 
Terdapat kekeliruan yang dipetimbangkan melibatkan dua sistem lama ([[IUPAC]] lama dan [[CAS]]) yang menggabungkan penggunaan angka Roman dengan huruf. Dalam sistem [[IUPAC]] lama, huruf A dan B digunakan untuk ke bahagian kiri (A) dan kanan (B) jadual berkala, manakala sistem CAS, huruf A dan B digunakan untuk kumpulan unsur utama (A) dan unsur peralihan (B). Sistem terdahulu sering digunakan di Eropah manajala yang terkemudian sering digunakan di Amerika. Skema [[IUPAC]] bartu dibentuk untuk menggantikan sistem yang mengelirukan memandangkan mereka menggunakan nama saya tetapi untuk perkara yang berbeza.
 
Kumpulan jadual berkala adalaj seperti berikut (dalam kurungan ditunjukkan sistesistem, lama: Eropah dan Amerika):
 
* [[Unsur kumpulan 1|Kumpulan 1]] (IA,IA): [[logam alkali]] atau [[keluarga hidrogen]]/[[litiumkeluarga familylitium]]
* [[Unsur kumpulan 2|Kumpulan 2]] (IIA,IIA): [[logam bumi beralkali]] atau [[keluarga berilium]]
* [[Unsur kumpulan 3|Kumpulan 3]] (IIIA,IIIB): [[keluarga skandium]]