UEP Subang Jaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
only fixed the introduction, history, shopping sections
Baris 1:
{{terjemahan}}
{{BM}}
'''UEP Subang Jaya''' (biasa dipanggil "BANDARUSJ") utamaialah kediamansebuah mewahperbandaran townshipkediaman utama terletakyang dikaya [[Subang Jaya]], [[Selangor]], [[Malaysia]]. Ia terletak dalam Akta (daerah kecil) [[Damansara, Selangor|Berusaha]] di daerah Alun.
 
== Sejarah ==
Pembinaan KELANAUSJ bermula pada tahun 1988 selepas selesai Subang Jaya yang terdiri daridaripada SS12 untuk SS19 itu telah bermula pada tahun 1974. {{Citation needed|date=May 2014}} Hampir 80% daridaripada BANDARUSJ telah dibangunkan oleh Sime UEP. KELANAUSJ adalah di bawah bidang kuasa Majilis Perbandaran Subang Jaya Kota Majlis sejak tahun 1997. Yang pertama batch kediaman masyarakat pertama telah bersedia sekitar awal 1990-an. Sejak itu, BANDARUSJ telah berkembang kekepada 27 bahagian 27, iaitu KELANAUSJ 1 untukke KELANAUSJ 27. Selain itu, adaterdapat BANDARUSJ iniyang terletak di sebelah barat townshipperbandaran. Kebanyakan kawasan di BANDARUSJ yangberada duduk di atas pegangan-tajukhak tempohmilik tanah bebas, banglo seksyen KELANAbanglo USJ, dan kejiranan yang dijaga pagar-kurangtetapi kejiranantidak berpagar yang dipanggil Restrees.
 
Di akhir 1990-an, banyak perkembangan baru yang berkembang pesat di BANDARUSJ. Bagaimanapun, kerana krisis ekonomi di tahun 1997, ia mengakibatkan peninggalan tiga besar meninggalkan bangunan tinggi projek besar.<ref /> Oleh 2010, ini ditinggalkan projek telah dihidupkan semula dan pembinaan selesai.<ref /> Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ada banyak bercampurperkembangan komersialperdagangan perkembanganbercampur di seluruhsekeliling bandar untuk memenuhi sangat mewahkeperluan penduduk yang mewah.
 
== Politik ==
Baris 15:
== Membeli-belah, Lapang, Hotel dan Hiburan ==
[[Fail:19_USJ_City_Mall.jpg|kiri|thumb|400x400px|19 KELANA City Mall dihiasi untuk Tahun Baru Cina]]
PerdaganganHab perdagangan utama hab di BANDARUSJ yangialah KELANAUSJ Taipan (a.k.a.juga dikenali sebagai KELANAUSJ 10) dan SubangPusat Perniagaan PusatSubang BANDARUSJ 9 masing-masing. KELANAUSJ Taipan adalahialah bandarpusat perniagaan pusat kawasan perbandaran itu dan ia adalah sangat popular di daerah komersial di DitempatkanLembah di LembahKlang. Hampir semua bank-bank utama memiliki sebuah cawangan pejabat cawangan di kawasan itu. Terdapat banyak kafe dan restoran yang terdiri daridaripada makanmakanan, makantempat makanan yang baik, modern,kotemporeri kontemporermoden untukdan makanan fusion Asia-Barat makanan, makanan cepat sajisegera, dan lain-lain.
 
Ada pelbagai pusat membeli-belah terletak di dalam bandar itu. Di BANDARUSJ 1, ada pusat membeli belah seperti Da LelakiMen, PuncakThe Summit dan pasar raya, [[Pasaraya Besar Giant|Gergasi]] dan [[Mydin]]. Da LelakiMen dan PuncakSummit dua menonjolmercu tanda bandar. Di BANDARUSJ 21, ada sebuah pusat membeli-belah dipanggil TempatMain UtamaPlace. Ia terdiri dari sebuah bangunan tinggi diservistempat tinggalkediaman di atas pusat beli- belah.
 
Bertentangan Utama Tempat pembangunan bersepadu, salahOne Satu KotaCity, di BANDARUSJ 25. Ia terdiri dari pejabat suite, pusat membeli-belah, bioskoppawagam , sebuah hotel, dan bangunan tinggi studiotempat tinggal. Untuk gantipilihan membeli-belah pilihanalternatif, ada [[Empire Subang|Empayar Subang]], [[Subang Parade]], [[Sunway Pyramid|Pusat Piramid]], SS15 HalamanCourtyard, ParadigmaParadigm Mall, Citta Mall, Oasis Ara BerusahaDamansara, MENUBUHKANIOI golden triangle,Puchong dan KeabadianAeon Shah Alam yang terletak dalamdi sekitar 5km 5&#x20;kmradius.
 
Yang paling tua dan paling terkenal hotel di BANDARUSJ adalah 3-bintang PuncakThe Summit Hotel bersebelahan Puncak pusat membeli-belah The Summit, yang terdiri 332 bilik tetamu. Di sebelah selatan bandar di salah Satu Kota, ada 4 bintang kelas perniagaan hotel, eCity Hotel, yang terdiri 243 bilik tetamu. Untuk hotel bajet, ada banyak alternatif lain dalam bandar. Selain itu, ada banyak hotel lain terletak di bersebelahan [[Subang Jaya]].
 
== Kawasan Industri ==