Pemisahan Singapura daripada Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PencintaSejarah (bincang | sumb.)
k Ejaan. Pembetulan tanda baca.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
{{Sejarah Malaysia}}
Keputusan pemisahan [[Singapura]] dari [[Malaysia]] diambil secara perseorangan oleh [[Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj]] ketika beliau di [[London]] pada tahun [[1965]]. Ketika itu Tunku Abdul Rahman bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di sebuah klinik di London.
 
[[Lee Kuan Yew]] dan parti [[Parti Tindakan Rakyat|PAP]] pimpinannya enggan bertolak ansur dengan kerajaan [[Malaysia]] pimpinan Tunku Abdul Rahman.
Baris 6:
Lee Kuan Yew sering mendakwa orang [[Melayu]] hanya berjumlah 39 % sementara [[bukan Melayu]] 51 % dan melayakkan Lee Kuan Yew menjadi [[Perdana Menteri Malaysia]] sebagaimana saranan [[Ramanathan]]. {{fact}}
 
[[Lee Kuan Yew]] mempersoalkan orang Melayu sebagai [[penduduk jati Malaysia]], mereka sebenarnya adalah juga [[pendatang]] sebagaimana [[Cina]] dan [[India]]. Contoh yang diberikan ialah [[Syed Jaafar Albar]], ahli politik [[Johor]] yang mempunyai darah campuran keturunan [[Arab]].
 
Lee Kuan Yew menyalahkan Tunku dalam kegagalan konsep "''[[Malaysian Malay]]''". Tunku dikatakan telah terpengaruh dengan [[ketuanan Melayu]] yang diperjuangkan oleh beberapa pelampau Melayu dari 'ultra Malay' dan 'Young Turk'.
 
Sebaliknya, Lee Kuan Yew mewarmenguar-warkanuarkan konsep "''[[Malaysian Malay]]''" dan mendapat sambutan banyak parti di [[Semenanjung Malaysia]], [[Sabah]] dan [[Sarawak]], kecuali [[MCA]]. Gagasan Lee Kuan Yew meliputi [[Singapura]], [[Pulau Pinang]], [[Melaka]], Sabah dan Sarawak.
 
Sebelum 1963, PAP hanya bertanding di Singapura sahaja dan Perikatan bertanding di Semenanjung Malaysia sahaja. TapiTetapi pada 1963, Tan Siew Sin mendesak Perikatan bertanding di Singapura, namun UMNO kalah teruk. Tan Siew Sin merupakan Presiden MCA dan Menteri Kewangan Malaysia ketika itu. Pada 1964, Lee Kuan Yew mengarahkan PAP bertanding dalam pilihan raya kebangsaan di Semenanjung Malaysia bagi menentang MCA.
 
UMNO mahu Perlembagaan Singapura diubah bagi menjamin masa depan orang Melayu. Sedangkan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin Singapura yang ada autoriti dalam pentadbiran negeri Singapura enggan berbuat demikian. Sebaliknya Lee Kuan Yew berjanji akan memperbaiki kehidupan orang Melayu melalui peluang pekerjaan, pendidikan dan skim perumahan.
Baris 20:
Tatkala itu, 12,000 orang Melayu mengadakan perarakan di jalan raya Singapura. Akhirnya tercetus rusuhan kaum antara Melayu dengan Cina di Singapura. Lebih 22 orang terbunuh, 200 cedera dan 1130 ditangkap. Bulan September 1964 pula, sekali lagi pergaduhan berlaku. 8 terbunuh dan 60 cedera.
 
Kejadian ini meyakinkan Tunku bahawa dengan mengekalkan Singapura dalam Malaysia bakal mengundang rusuhan perkauman yang lebih dashyatdahsyat lagi.
 
Arahan Kuala Lumpur supaya RTS atau Radio Television Singapura diletakkan dibawahdi bawah Kementerian Penerangan Persekutuan pada awal 1965 juga diingkari Lee Kuan Yew kerana polisi penyiaran RTS bercanggah dengan aspirasi Malaysia ketika itu. Siaran RTM yang terhad di kawasan tengah Semenanjung berorientasikan Melayu sementara siaran RTS yang agak kebaratan meliputi kawasan selatan seluruh Johor dan sebahagian Melaka. Apabila RTS menyiarkan berita dalam 4 bahasa iaitu Melayu, Inggeris, Tamil dan Mandarin di dua saluran TV berbanding RTM yang masih dalam satu bahasa, ia sebenarnya satu provokasi terhadap dasar "bangsa Malaysia" yang cuba diterap Tunku dan arahan leeLee Kuan Yew ke atas RTS berkait rapat dengan konsep "Malaysian Malaysia"nya. Siaran berita bahasa melayuMelayu tvTV Singapura pada jam 7 petang disalorandi saluran 8. Dalam petikan berita 1hb1 meihari mukasuratbulan Mei muka surat 3 akhbar berbahasa melayuMelayu memetik SINGAPURA,Juma'at-mulai esok Taliveshen Malaysia(Singapura) akan menyiarkan siaran warta berita-nya tiap2 hari dalam empat bahasa-melayu,mandarin,tamil dan inggeris.Siaran warta berita dalam bahasa melayu akan di-pancharkan melalui saloran 8 sa-tiap hari pada pukol 7 malam.Siaran berita bergambar dalam bahasa melayu pula di-siarkan pada pukol 7.10 petang melalui saloran 8 pada tiap2 hari rabu dan sabtu saja.
 
samada disengajakan atau tidak pada akhbar yang sama bertarikh 7hb ogos Tv Malaysia diruangan susunan rancangan tv mukasurat 8 menulis Tv Malaya merujuk Tv Malaysia beberapa hari sebelum Singapura keluar dari Malaysia{{petikan diperlukan}}