Penguasaan laut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
Angkatan tentera laut memegang '''penguasaan laut''' (command of the sea) apabila ia terlalu kuat hinggakan pesaingnya tidak mampu menyerang secara langsung. Juga dipanggil '''pengawalan laut''', dominasi ini mungkin berlaku untuk perairan di sekelilingnya (iaitu [[pesisir pantai]]) atau boleh meluas jauh ke lautan, yang bermaksud negara ini mempunyai [[angkatan laut lepas]]. Ia bersamaan [[tentera laut]] dengan [[penguasaan udara]].
 
Dengan penguasaan laut, sesebuah negara (atau sekutu) dapat memastikan kapal tentera dan kapal dagangnya boleh bergerak secara bebas, manakala pesaingnya samada dipaksa kekal di pelabuhan atau cuba mengelaknya. Ia juga membolehkan penggunaan bebas operasi amfibia yang dapat mengembangkan pilihan strategik pangkalan darat. Paling terkenal, [[Royal Navy]] British memegang penguasaan laut untuk jangka masa yang panjang dari abad ke-18 hingga awal abad ke-20, membolehkan pihak Britain dan sekutunya untuk berdagang dan memindahkan tentera dan bekalan dengan mudah pada masa perang walhal musuh-musuhnya tidak mampu (kepentingan tersebut ditunjukkan dalam [[lagu patriotik]] terkenal British, "[[Pemerintah,Rule Britannia!]]," yang mengandungi bahasa penafsiran, "Britannia Memerintah! Britannia menguasai samudera", walaupun ianya bukan subjek asal puisi tersebut). Sebagai contoh, Britain mampu [[Sekatan (ketenteraan)|menyekat]] [[Perancis]] semasa [[Perang Napoleon]], [[Amerika Syarikat]] semasa [[Perang 1812]], dan [[Jerman]] semasa [[Perang Dunia I]]. Dalam tempoh pasca [[Perang Dunia Kedua]], pihak Amerika Syarikat telah mendapat penguasaan laut.
 
Hanya sedikit tentera laut yang boleh beroperasi sebagai angkatan laut lepas, tetapi "banyak Negara yang menukar [[angkatan laut perairan]] kepada angkatan laut lepas dan ini akan meningkatkan penggunaan tentera [[zon ekonomi eksklusif]] asing [zon litoral hingga 200 batu nautika (370 km)] dengan kemungkinan kesan bagi aturan ZEE."<ref name=Skaridov>{{citation