Propana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 56 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q131189
kTiada ringkasan suntingan
Baris 65:
| OtherFunctn = [[Etana]]<br />[[Butana]] }}
}}
'''Propana''' ialah [[alkana]] tiga-[[karbon]], dengan formula C<sub>3</sub>H<sub>8.</sub> Propana biasanya wujud dalam bentuk gas, tetapi boleh dimampatkan sebagai cecair yang boleh diangkut. Propana didapati daripada hasil [[petroleum]] lain dalam pemprosesan minyak atau [[gas asli]]. Propana biasanya digunakan sebagai bahan api bagi [[enjin]], [[kimpalan oksiasetilena|obor oksi-gas]], [[barbeku]], [[dapur mudah alih]] dan [[pemanasan pusat]] perumahan.
 
Apabila digunakan sebagai bahan api kenderaan, propana dikenali sebagai [[gas petroleum cecair]] (LPG atau gas LP), yang boleh jadi campuran propana dengan sedikit [[propilena]], [[butana]], dan [[butilena]]. Satu [[sebatian aroma|bahan berbau]] seperti [[etanatiol]] atau [[tiofena]] ditambah supaya gas ini senang dihidu sekiranya terdapat kebocoran.
Baris 79:
 
Apabila oksigen tidak cukup untuk pembakaran sempurna, pembakaran tak lengkap akan terjadi bila propana terbakar dan membentuk air, [[karbon monoksida]], [[karbon dioksida]] dan [[karbon]].
: C<sub>3</sub>H<sub>8</sub> + 3.5 O<sub>2</sub> → CO<sub>2</sub> + CO + C + 4 H<sub>2</sub>O + heathaba
 
: Propana + Oksigen → Carbon Dioksida + Carbon Monoksida + Karbon + Air
Baris 119:
*[http://www.compchemwiki.org/index.php?title=Propane Computational Chemistry Wiki]
*[http://www.propane101.com/aboutpropane.htm Propane Properties Explained] Descriptive Breakdown of Propane Characteristics
{{Alkana}}
 
{{alkanes}}
{{E number infobox 930-949}}