Kelompok parlimen: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Satu '''kelompok parliamen''', '''parti parlimen''', atau '''caucus parlimen''' adalah sau kumpulan yang terdiri daripada ahli-ahli parti politik yang sama...'
 
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Satu '''kelompok parliamen''', '''parti parlimen''', atau '''caucus parlimen''' adalah sau kumpulan yang terdiri daripada ahli-ahli parti politik yang sama atau gabungan parti pilihan raya dalam majlis perundangan seperti parlimen atau majlis perbandaran. Kumpulan Parlimen sepadan dengan "kaukus" di Kongres Amerika Syarikat dan Parlimen Kanada.<ref>{{cite web|url=http://www.cbc.ca/news/politics/parliament-101-what-s-a-caucus-anyway-1.2515858|title=What's a caucus anyway? 3 things to know|website=Cbc.ca|accessdate=19 December 2017}}</ref> Sebuah kumpulan parlimen kadang-kadang dipanggil sayap parlimen sebuah parti, yang berbeza dari ''sayap organisasinya''.
 
Secara umumnya, kumpulan parlimen mempunyai kebebasan dari organisasi parti yang lebih luas. Ia sering dianggap tidak wajar untuk [[Ahli Parlimen]] terpilih untuk menerima arahan semata-mata daripada pegawai parti yang tidak dipilih atau dari kumpulan kecil pengundi yang diwakili oleh anggota parti. Dalam apa jua keadaan, keinginan kerajaan, keperluan untuk bekerjasama dengan anggota badan perundangan lain dan keinginan untuk mengekalkan sokongan pengundi secara keseluruhan seringkali menghalang pematuhan yang sepenuhnya terhadap keinginan parti yang lebih luas. Hubungan tepat antara parti dan parti parlimen berbeza antara negara, dan juga dari pihak ke parti. Sebagai contoh, dalam sesetengah pihak, kepimpinan parlimen dan organisasi akan dipegang oleh orang atau orang yang sama, sama ada ex officio atau tidak; pihak lain mengekalkan perbezaan yang ketara antara kedua pejabat tersebut. Walau bagaimanapun, dalam hampir semua kes, pemimpin parlimen adalah wajah awam parti, dan mempunyai pengaruh besar dalam sayap organisasi, sama ada dia mempunyai kedudukan rasmi di sana atau tidak.
 
==Rujukan==