Kementerian Sains dan Teknologi Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Portal.mosti (bincang | sumb.)
Perubahan dan tambahan maklumat pada nama menteri, KSU, TKSU , alamat
Portal.mosti (bincang | sumb.)
→‎Misi: BI kepada BM
Baris 46:
Pada tahun 1973, Kerajaan [[Malaysia]] telah menubuhkan '''Kementerian Teknologi, Penyelidikan dan Kerajaan Tempatan'''. Dalam usaha untuk mencerminkan penekanan kerajaan terhadap sains dan teknologi (S&T) dan inovasi, Kementerian ini telah dirombak dan dikenali sebagai '''Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar''' (MOSTE) pada tahun 1976. Pada tahun 2004, Kementerian ini telah dirombak dan dikenali sebagai Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI). Pada 27 Mac 2004 Jemaah Menteri telah bersetuju dengan penstrukturan semula MOSTE dan nama Kementerian ditukar kepada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) bagi menerajui fungsi pembangunan ICT Negara, Multimedia dan Inovasi. Fungsi sains dan teknologi dipecahkan mengikut cluster Bioteknologi, ICT, Industri, Angkasa, Laut dan Atmosfera dan Teras Sains dan Teknologi pada 2007. Pada 3 Oktober 2016, MOSTI distrukturkan semula dengan fokus untuk merancakkan program pengkomersialan hasil R&D dan inovasi negara
==Misi==
“Meneroka, membangun dan memanfaatkan STI untuk menjana ilmu pengetahuan, mencipta kekayaan dan menjamin kesejahteraan masyarakat ke arah mencapai ekonomi berpendapatan tinggi yang kompetitif, mapan dan terangkum.”
“Explore, develop and utilise STI to generate knowledge, create wealth and ensure societal wellbeing towards achieving a competitive, sustainable and inclusive high income economy”
 
==Visi==