Matriks: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Niduzzi (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 435359 oleh 158.143.177.9 (Perbincangan)
Baris 1:
*#REDIRECT [[Kolej Matrikulasi Kedah]]
[[Image:Oxford Matriculation 2003.jpg|340px|thumb|right|Upacara matrikulasi di Oxford]]
'''Matrikulasi''' merujuk kepada proses kemasukan rasmi ke [[universiti]], ataupun proses kelayakan untuk masuk ke universiti.
 
== Malaysia ==
Di [[Malaysia]], program '''matrikulasi''' merupakan satu program persediaan pra-universiti bagi pelajar (90% Bumiputera) untuk melayakkan mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Pertama di [[universiti]] ataupun kolej universiti. Program ini '''rasminya''' '''diisythiharkan''' setaraf dengan [[Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia|STPM]] ataupun [[Advanced Level|A-level]], '''namun sukatan pelajarannya adalah jauh kurang daripada kedua-duanya peperiksaan ini dan piawainya tidak setanding kerana pemeriksaannya adalah secara dalaman (internal examination) dan bukannya luaran dan berpusat (external and centralised examination)'''.
 
Program pra-universiti ini sebelum ini dikendalikan sendiri oleh setiap Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) sejak lebih 30 tahun yang lalu dengan cara dan corak pelaksanaan yang berbeza.
 
Pada tahun 199, [[Kementerian Pelajaran Malaysia]] telah mengambilalih dan menyatukan program matrikulasi bertujuan untuk menyelaras dan menyeragamkan pelaksanaan program tersebut. Pengambilalihan ini berlaku secara berperingkat dengan Bahagian Matrikulasi, Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil kumpulan pertama (Perintis) di kalangan pelajar Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan MRSM pada awal tahun 1999.
 
Selain daripada 9 buah kolej matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia, 2 buah pusat / kolej lain yang turut mengendalikan program ini adalah Kolej MARA Kulim dan Kolej MARA Kuala Nerang.
 
Objektif Bahagian Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia adalah selari dengan Falsafah Pendidikan Negara untuk melahirkan insan yang berwawasan, berakhlak mulia, berilmu dan berketrampilan demi memenuhi keperluan sumber tenaga manusia untuk kemajuan negara.
 
Walaupun program Matrikulasi dikendalikan sepenuhnya oleh [[Kementerian Pelajaran Malaysia]], ini tidak bermakna peranan universiti awam (IPTA) tidak diperlukan lagi. IPTA terlibat secara langsung dengan penggubalan kurikulum program, penggubalan soalan peperiksaan, penaksiran soalan peperiksaan dan pemeriksaan kertas jawapan peperiksaan. Pengambilalihan program matrikulasi oleh kementerian tidak menjejaskan kuantiti dan kualiti pelajar bumiputera dan berorientasi untuk menyediakan pelajar yang lebih berdaya saing dan lebih beriltizam.
 
===Kolej Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia===
* [[Kolej Matrikulasi Perlis]]
* [[Kolej Matrikulasi Kedah]]
* [[Kolej Matrikulasi Perak]]
* [[Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan]]
* [[Kolej Matrikulasi Melaka]]
* [[Kolej Matrikulasi Johor]]
* [[Kolej Matrikulasi Pahang]]
* [[Kolej Matrikulasi Labuan]]
* [[Kolej Matrikulasi Pulau Pinang]]
 
[[Kategori:Kelayakan]]
[[Kategori:Pendidikan]]
 
[[da:Immatrikulation]]
[[de:Immatrikulation]]
[[en:Matriculation]]
[[eo:Enmatrikuligo]]
[[he:תעודת בגרות]]
[[pl:Immatrykulacja]]
[[yi:תעודת בגרות]]