Kaca: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
Komponen utama kaca ialah silika iaitu sejenis ialah galian yang mengandungi silikon(IV) oksida. Silika wujud secara semulajadi dalam pasir, malah kaca kadang-kala terbentuk secara semulajadi daripada lava [[gunung berapi]] dalam bentuk [[obsidia]].
 
 
== Jenis kaca ==
 
'''Kaca biasa''' biasanya terdiri daripada [[silikon dioksida]] (SiO<sub>2</sub>), yang merupakan sebatian kimia yang serupa dengan [[kuarza]], atau dalam bentuk polihabluran, [[pasir]]. Silika tulen mempunyai tahap lebur sekitar 2000 Selsius, jadi dua bahan lain sering dicampurkan kepada pasir dalam pembuatan kaca. Satu daripadanya adalah soda ([[natrium karbonat]] Na<sub>2</sub>CO<sub>3</sub>), atau potasy, setara dengan sebatian [[kalium karbonat]], yang menurunkan tahap lebur kepada sekitar 1000 Selsius. Bagaimanapun, bahan soda menjadikan kaca larut, jadi kapur (kalsium oksida, CaO) merupakan bahan ketiga, ditambah untuk menjadikan kaca tidak larut.
 
Baris 14 ⟶ 12:
Kaca tulen boleh dijadikan begitu lutsinar sehinggakan ''beratus kilometer'' kaca boleh ditembusi gelombang cahaya infra dalam kabel [[gentian optik]].
 
Kaca biasa mempunyai campuran bahan lain untuk mengubah cirinya. Kaca bertimah hitam adalah lebih berkilauan, kerana peningkatan [[indexindeks pantulan]]nya, sementara [[boron]] ditambah bagi mengubah ciri terma dan elektriknya, seperti [[Pyrex]]. Menambah [[barium]] juga meningkatkan indeks pantulannya, dan [[serium]] digunakan dalam kaca yang menyerap tenaga infra. Logam oksida juga ditambah bagi menukarkan warna kaca. Peningkatan soda atau potash menurunkan lagi tahap lebur, sementara [[mangan]] ditambah bagi menyingkirkan warna yang tidak dikehendaki. Kaca berwarna dihasilkan dengan bercampur dengan sedikit oksida logam peralihan. Misalnya, oksida mangan akan menghasilkan warna ungu, oksida kuprum dan kromium memberikan warna hijau, dan oksida kolbalt memberikan warna biru.
 
Soda atau natrium karbonat, Na2CO3 yang menurunkan tahap lebur kepada sekitar 1000 °C. Bagaimanapun, bahan soda menjadikan kaca larut, jadi kapur (kalsium oksida, CaO) biasanya ditambah untuk menjadikan kaca tidak larut.
 
== Sejarah penghasilan kaca ==
 
Kaca semulajadi, seperti obsidia, telah digunakan semenjak [[zaman batu]]. Pembuatan kaca pertama direkodkan di [[Mesir]] sekitar 2000 Sebelum Masihi di mana kaca digunakan sebagai penyalut bagi barangan tembikar dan lain-lain. Pada abad pertama Sebelum Masihi teknik meniup kaca telah berkembang dan kaca menjadi lebih biasa digunakan. Ketika zaman [[Empayar Rom]] banyak bentuk kaca dicipta kebanyakannya dalam pembuatan botol dan pasu.
 
Baris 26 ⟶ 23:
Pusat pembuatan kaca pada [[abad ke-14]] adalah [[Venice]] yang memajukan banyak teknik baru dan menjadi sumber eksport penting dalam pinggan mangkuk, [[cermin]], dan bahan mewah lain. Lama-kelamaan sebahagian pembuat barangan kaca berpindah ke utara Eropah dan teknik pembuatan kaca turut berkembang bersama mereka.
 
Digunakan sehingga pertengahan [[1800]]-an adalah [[proses kaca Mahkota|proses kaca Mahkota]] ("Crown glass process"]]), di mana peniup kaca akan memutarkan anggaran 9 paun kaca pada hujung rod sehingga kaca leper dan membentuk cakera selebar 5 kaki diameter. Cakera kaca tersebut akan dipotong menjadi kepingan. Kaca buatan [[Venice]] amat dihargai antara [[abad ke-10]] sehingga [[abad ke-14]] kerana mereka merahsiakan proses pembuatan kaca. Sekitar [[1688]], proses menggunakan acuan dikembangkan, yang menyebabkan barangan kaca lebih mudah dibuat. Rekaan mesin pembentuk barangan kaca pada [[1827]] menjadikan barangan kaca dibuat secara pukal dan murah.
 
== Barangan kaca halus ==