First Viennese School: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:Q702207
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Sejarah muzik klasikal mengikut era}}
Istilah '''''First Viennese School''''' adalah satu nama yang kadang-kadang dipanggil untuk merujuk kepada koleksi [[penggubah]]-[[penggubah]] [[muzik klasikal]] di [[Muzik era klasikal |era muzik klasikal]] yang menggubah di [[Vienna]] pada lewat kurun ke-18. Antara [[penggubah]]-penggubah yang tersenarai termasuklah [[Wolfgang Amadeus Mozart]], [[Joseph Haydn]], [[Ludwig van Beethoven]] dan [[Franz Schubert]].
 
Istilah ini telah dicipta secara retrospektif, sepertimana nama "koleksi" berikutnya ''Second Viennese School'' yang menyenaraikan nama [[penggubah]]-[[penggubah]] [[muzik klasikal]] yang menggubah di [[Vienna]] untuk abad ke-20, di antaranya adalah Arnold Schoenberg.
 
Nama-nama di dalam senarai ''First Viennese School'' telah dilanjutkan seperti kemasukan nama-nama seperti Anton Bruckner, [[Johannes Brahms]], dan Gustav Mahler. Nama mereka dimasukkan sebagai merujuk kepada karier mereka pada abad tersebut sahaja. Namun mereka tidak pernah terbabit dengan [[penggubah]]-penggubah ''First Viennese School'' dan nama mereka juga tidak pernah ditemui dalam akademik muzikologi.
 
==Lihat juga==