Pasukan Operasi Khusus Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 39:
=== PASKAL ===
[[Imej:2015 National Day Parade, Kuala Lumpur AB29.JPG|thumb|300px|right|''Sentiasa Terbaik.'' PASKAL yang dilatih oleh KOPASKA, Royal Marines dan SEALs ini berperanan menjaga keselamatan di perairan Malaysia, khasnya melibatkan kapal dagang, pelantar minyak dan lain-lain.]]
[[Tentera Laut Diraja Malaysia]] (TLDM) juga turut mempunyai aset pasukan elitnya dalam menjaga perairan Malaysia khasnya Selat Melaka daripada pencerobohan kuasa luar dan keganasan dan juga perkatakan oleh masyarakat Malaysia sebagai pasukan elit No.1 di Malaysia. Unit yang diperkatakan tersebut dikenali sebagai '''Pasukan Khas Laut''' atau '''PASKAL'''. Unit ini mendapat latihan khas komando daripada Grup Gerak Khas sendiri dan Komando Pasukan Katak atau KOPASKA, sebuah pasukan elit tentera laut dari Indonesia. Diawal penubuhannya pada tahun 1975, peranan pasukan ini tidak ubah seperti pasukan pengawal pantai di mana ia diberi tugas mengawal kapal-kapal TLDM serta mengawaldan pantai yangserta berhampiranancaman dengan kawasan hutanlanun yang mana boleh terdedah daripada sebarang pembolosan pengganas-pengganas komunis yang mampu melepaskan diri ke negara jiranmengganas melaluidi laut. Selain itu, kelengkapan logistik dan senjata juga tidak banyak.
 
Namun, segalanya telah berubah apabila Royal Marines Commando British dan US Navy SEALs menyusun semula struktur pasukan elit PASKAL. Penstrukturan semula unit khas marin TLDM ini bermula setelah menyedari akan kurangnya peralatan logistik serta taktikal pasukan ini bagi menghadapi peperangan maritim yang semakin moden ini. Atas sebab inilah, para pegawai dan anggota PASKAL telah dihantar berkursus di Royal Marines dan SEALs, memandangkan kedua-dua pasukan elit dari Britain dan Amerika Syarikat ini amat berpengalaman luas dalam teknik pertempuran maritim ini. Dengan hasil latihan khas tersebut, pada tahun 1980, PASKAL akhirnya menjadi sebuah pasukan elit yang setanding dengan negara-negara luar dan telah dipertanggungjawab menjaga kawasan-kawasan strategik [[Zon Ekonomi Ekslusif]] di perairan Malaysia. PASKAL kini berperanan dalam pelbagai operasi menangani keganasan di kapal-kapal dagang, pelantar minyak dan kawasan bandar. Anggotanya pernah melibatkan diri bersama Grup Gerak Khas tentera darat dalam menjaga pulau-pulau berhampiran Malaysia, khasnya Spratlys. PASKAL kini dilengkapi dengan senjata dan peralatan yang jauh lebih moden dan canggih yang tidak mampu ditandingi oleh pasukan elit Angkatan Tentera Malaysia dan Polis Diraja Malaysia. Amat menarik yang ingin diperkatakan, persenjataan pasukan elit ini majoritinya lebih berpaksikan pasukanbuatan elitJerman dan Amerika Syarikat berbanding persenjataan lain yang digunakan, dimana kesemuanya adalah buatan [[Heckler & Koch]]. Contohnya, penggunaan raifal M4A1G36, M16A1HK416, XM8, HK417 mesingan M60A1MG4 serta persenjataan buatan ASJerman yang lain dilihat hampir-hampir menyamai persenjatan yang digunakan oleh NavyKSK SEALsJerman dan pasukan elit yang lain. Baru-baru ini, PASKAL terlibat dalam operasi berprofil tinggi dalam menangani keganasan global iaitu operasi menyelamat tebusan di Lautan Teluk Aden, [[Somalia]] apabila kapal kargo MISC Bunga Melati Dua dan Bunga Melati Lima dirampas lanun dan militan di teluk tersebut. Operasi yang dinamakan Ops Fajar berjaya dilaksanakan tanpa sebarang pertumpahan darah setelah pihak kerajaan dan antarabangsa berjaya menyelesaikan insiden ini melalui rundingan dengan pihak militan dan tebusan berjaya diselamatkan dan ini salah satu contoh manifestasi dimana tebusan berjaya diselamatkan tanpa melepaskan sebutir peluru sekalipun. Pada awal tahun 2011, PASKAL berjaya mengharumkan nama Malaysia atas kejayaan menawan semula kapal tangki [[Operasi Fajar 8: Teluk Aden|MT Bunga Laurel]] yang ditawan lanun di perairan Teluk Aden, tidak jauh dari Laut Arab. Dalam operasi berkenaan, tujuh lanun Somalia berjaya ditangkap tanpa ada korban jiwa sama ada di pihak lanun, anggota PASKAL mahupun krew kapal yang ditawan.
 
=== PASKAU ===