Mel elektronik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 113 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q9158
Tiada ringkasan suntingan
Baris 87:
Mesej-mesej ditukarkan antara hos-hos melalui penggunaan [[SMTP|Protokol Pemindahan Mel Mudah]] dengan program-program perisian yang dipanggil [[agen pengangkutan mel]]. Pengguna boleh memuat turun mesej-mesejnya dari pelayan-pelayan dengan protokol-protokol piawaian seperti [[Protokol Pejabat Pos|POP]] atau [[IMAP]], atau, bagi persekitaran [[korporasi|korporat]] yang besar, dengan protokol [[Perisian Proprietari|proprietari]] yang dikhususkan untuk [[Lotus Notes]] atau [[Microsoft Exchange Server]].
 
Mwl boleh disimpan sama ada pada [[klien (pengkomputeran)|klien]], pada pihak [[Pelayankomputer (pengkomputeran)pelayan|pelayan]], atau kedua-duanya. Fromat-format piawaian untuk peti surat termasuk [[Maildir]] dan [[mbox]]. Beberapa kilen e-mel yang terpenting menggunakan format hakmilik tersendiri dan memerlukan perisian penukaran untuk mengalihkan e-mel antara satu sama lain.
 
Apabila sesuatu mesej tidak dapat dikirim, MTA penerima perlu menghantar [[mesej lambung]] balik kepada pengirim untuk menyatakan masalahnya.
Baris 102:
== Kegunaan ==
=== Dalam masyarakat ===
==== ''Flaming'' ====
Ramai pemerhati mengeluh meningkatnya amalan ''[[flaming]]'' dalam komunikasi bertulis. ''Flaming'' berlaku apabila seseorang menghantar mesej yang bernada marah dan/atau antagonishasad. FlamingTindakan ini dianggap makin menjadi-jadi hari ini kerana kemudahan dan sifat tidak insani komunikasi e-mel: pertelingkahan antara muka atau melalui telefon memerlukan interaksi secara terus, sedangkan norma-norma sosial menggalakkan ketertiban, manakala menaip mesej ke orang lain merupakan interaksi tidak langsung, maka ketertiban boleh diabaikan.
 
=== Dalam perniagaan ===