Wang kertas bank: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 65 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q47433
Tiada ringkasan suntingan
Baris 14:
 
Kepelbagaian kelebihan dan kelemahan antara syiling dan wang kertas ini membayangkan wujudnya peranan yang berkekalan untuk kedua-dua jenis wang pembawa ini, iaitu salah satunya dipakai apabila memberi lebih kelebihan berbanding kelemahan.
 
==Bahan mentah yang digunakan==
===Kertas===
Kebanyakan wang kertas ini diperbuat daripada sejenis kertas khas daripada [[kapas]] yang diperkuatkan dengan [[linen]] atau gentian yang seumpamanya. Ia turut ditambahkan dengan alkohol polivinil atau gelatin untuk tujuan penguatan yang sama. Komposisi ini nenadikan kertas ini lebih tahan lasak daripada kertas biasa sehingga dianggarkan selama dua tahun.{{cite web|title=Markets|website=De La Rue|url=http://www.delarue.com/ProductsSolutions/BanknoteProduction/TheBanknoteLifecyc/}}
 
===Polimer===
Duit wang polimer dibangunkan agar bertujuan tahan lama serta mengelakkan pemalsuan melalui penerapan ciri keselamatan dalaman dalam wang ini. [[Costa Rica]], [[Haiti]] dan [[Pulau Man]] masing-masing mengeluarkan wang kertas pertama menggunakan bahan plastik berbeza pada tahun 1983. Australia pula mengilangkan wang kertas pertama mereka daripada sejenis [[polipropilena]] khas pada tahun 1988, dan negara ini lama-kelamaan menggantikan kesemua duit kertas mereka dengan nota wang polimer pada tahun 1996; egara-negara lain turut mengikuti langkah yang sama sejak tahun itu.
 
==Lihat juga==
* [[Perbankan]]
* [[Wang neraka]]
 
== Pautan luar ==