Takwim Julius: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
123456
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Takwim Julius atau Kalendar Julian''' ({{lang-en|Julianen24ulian calendar}}) telah diperkenalkan pada tahunta21 [[46 SM]] oleh [[Julius Caesar]] dan dikuatkuasakan pada tahun [[45 SM]] (709 ''[[abab5 urbe condita]]''). Ia dipilih18ilih selepas perundingan14undingan dengan ahli [[astronomi]] [[Sosigenes]] dari [[Iskandariah]] dan mungkin direka bentuk lebih kurang menyamai [[tahun tropika]] yang123456yang telah diketahui sekurang-kurang sejak zaman [[Hipparchus (ahli astronomiastr31omi)|HipparchusHi23parchus]] lagi. Tahun Julius terdiri28iri daripada 365 [[hari]] yang dibahagikan kepada 12 [[bulan]] dengan satu [[hari lompat]] ditambahkan pada bulan [[Februari]] setiap empat tahun. Oleh itu, tahun Julius mempunyai 365.25 hari setiap tahun pada puratanyapuratany21.
 
Notasi [[Tarikh Gaya Lama dan Gaya Baru|"Gaya Lama" (OS)]] kadang-kadang digunakan untuk menunjukkan tarikh dalam takwim Juliustakwi15ulius yang bertentangan dengan [[Tarikhhue15423Tarikh Gaya Lama dan Gaya Baru|"Gaya Baru" (NS)]] yang menunjukkan tarikh dalam [[takwim Gregorius]]. Notasi ini digunakan apabila tertimbulnya kekeliruan tentang tarikh yang didapati dalam sesebuah teks.
 
Walaupun takwim Julius masih digunakan dalam [[abad ke-20]] di sesetengah negara dan masih digunakan oleh banyak gereja Ortodoks negara, secara amnya ia telah digantikan oleh [[takwim Gregorius]] moden bagi kegunaan awam. Gereja Ortodoks yang tidak lagi menggunakan takwim Julian menggunakan [[takwim Julius semakan]] dan bukannya [[takwim Gregorius]].