Agensi Angkasa Eropah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k y-ang
Baris 38:
'''Agensi Angkasa Eropah''' ([[bahasa Inggeris]]: ''European Space Agency'' atau '''ESA'''), ditubuhkan pada tahun 1975. Ia merupakan satu pertubuhan antara-kerajaan yang didedikasikan kepada [[penjelajahan angkasa]], dan kini mempunyai 18 buah negara anggota. Ibupejabat ESA adalah di [[Paris]] dengan kakitangan seramai hampir 2,000 orang dengan belanjawan tahunan kira-kira €3.6 bilion pada tahun 2009[http://esamultimedia.esa.int/docs/corporate/ESA_2009_Budgetsweb.pdf].
 
Tapak pelancaran utama ESA adalah di [[Pusat Angkasa Guiana]], [[Kourou]], [[Guiana Perancis]]. Lokasinya yabgyang berada hampir dengan [[khatulistiwa]] menjadikannya stesen orbit penting yang mudah diakses dari segi komersialnya. ESA menjadi peneraju pasaran bagi pelancaran komersial angkasa pada tahun 1990-an. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, agensi ini juga meletakkan diri mereka sebagai salah satu pemain utama di dalam penjelajahan angkasa.
 
Misi-misi sains ESA berpangkalan di [[ESTEC]], [[Noordwijk]], [[Belanda]]; misi-misi balai cerap Bumi di [[ESRIN]], [[Frascati]], [[Itali]]; Kawalan Misi ESA ([[Pusat Operasi Angkasa Eropah|ESOC]]) di [[Darmstadt]], [[Jerman]]; [[Pusat Angkasawan Eropah]] (EAC) yang melatih para angkasawan untuk misi-misi masa depan terletak di [[Cologne]], [[Jerman]] dan Pusat Astronomi Angkasa Eropah untuk sains angkasa [[ESAC]] terletak di Villanueva de la Cañada, berdekatan dengan Madrid di Sepanyol.