Abang Johari Tun Openg: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Menambah rujukan.
Pembaharuan.
Baris 49:
Abang Johari mendapat pendidikan rendah dan menengah di Sekolah Kebangsaan Merpati Jepang dan Sekolah Menengah Kebangsaan St. Joseph<ref>http://www.bharian.com.my/node/234104</ref>, [[Kuching]] dan kemudian belajar di Universiti Brunnel, [[United Kingdom]]. Beliau mendapat Masters dalam Pengurusan Perniagaan dari Universiti Brunnel, [[United Kingdom]].
 
== SebelumKerjaya terbabit dalam arenadan politik ==
Sebelum tertabit dalam arena politik, beliau pernah berkhidmat sebagai Pegawai Eksekutif [[Penerbangan Malaysia]] (MAS) di Bahagian Perhubungan Korporat.
 
== Politik dan jawatan yang disandang ==
Beliau mula aktif dalam politik pada tahun 1977. Semasa menjadi Menteri Perindustrian dan Insfrastruktur Negeri, kadar pelaburan di Sarawak meningkat kepada lebih 10 bilion setahun. Anak bongsu kepada Tun Abang Haji Openg, atau Sri Abang, bukan sahaja dikagumi oleh kebanyakan masyarakat [[Melayu]], malahan amat disenangi oleh para pelabur asing dan tempatan.
 
Baris 63 ⟶ 62:
Beliau kini menyandang jawatan Menteri Perumahan dan Urbanisasi, Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan dan Presiden Pertubuhan Kebangsaan Belia Bersatu Sarawak (SABERKAS).
 
== Ketua Menteri Sarawak ==
[[Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak|Parti Pesaka Bumiputera Bersatu]] (PBB) telah sebulat suara untuk menyokong Abang Johari sebagai Ketua Menteri Sarawak keenam bagi menggantikan Tan Sri Datuk Amar Hj [[Adenan Satem]] yang telah pulang ke rahmatullah pada 11 Januari 2017. Beliau mengangkat sumpah jawatannya itu di hadapan Yang di-Pertua Negeri Sarawak, Tun Pehin Sri [[Abdul Taib Mahmud]] di [[Astana, Sarawak]].