Zambry Abdul Kadir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jameswong234 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Hafrul (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 34:
}}
'''Datuk Seri Diraja Dr. Zambry Abdul Kadir''' (lahir 22 Mac 1962) merupakan bekas Menteri Besar Perak ke-11 dan ahli [[Dewan Undangan Negeri Perak]] bagi kawasan [[Pangkor]], [[Negeri Perak]]. Beliau merupakan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Perak dan juga Pengerusi Barisan Nasional Negeri Perak.
 
==Pilihan Raya Umum ke-14==
 
Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berjaya mempertahankan kerusinya DUN Pangkor dalam Pilihanraya Umum Ke-14 dengan memperolehi majoriti undi sebanyak 1,626.
 
Zambry telah mengalahkan calon PKR, Nordin Ahmad Ismail (6,752 undi) dan calon PAS, Zainal Abdin Saad (3,638 undi).
 
Walau bagaimanapun, Zambry hanya tewas tipis dengan majoriti undi 400 dengan calon PKR, Mohd Hatta Md Ramli di Parlimen Lumut.
 
== Pendidikan ==
Baris 104 ⟶ 96:
 
Dr. Zambry juga merupakan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak dan Ketua UMNO Bahagian Lumut. Namun perjalanan politik beliau bukanlah semudah yang disangkakan malah beliau pernah ditahan di bawah ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) pada tahun 1998.
 
=== Pilihan Raya Umum ke-14 ===
 
Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berjaya mempertahankan kerusinya DUN Pangkor dalam Pilihanraya Umum Ke-14 dengan memperolehi majoriti undi sebanyak 1,626. Zambry telah mengalahkan calon PKR, Nordin Ahmad Ismail (6,752 undi) dan calon PAS, Zainal Abdin Saad (3,638 undi). Walau bagaimanapun, Zambry hanya tewas tipis dengan majoriti undi 400 dengan calon PKR, Mohd Hatta Md Ramli di Parlimen Lumut.
 
== Pengarang ==