Maglin Dennis D'Cruz: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
 
Senator Datuk Seri '''Maglin Dennis D'Cruz''' adalah [[ahli politik]] Malaysia berketurunan [[orang India Malaysia|India]] dari suku [[Malayalee|Malayalam]] yang juga merupakan Presiden [[Parti Progresif Penduduk]](PPP), bekas parti komponen [[Barisan Nasional]] (BN). Beliau juga adalah Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan dari 4 Jun 2010 sehingga tahun 2012.<ref>[http://www.kpkk.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=276&Itemid=139&lang=bm "Profil Timbalan Menteri", Portal Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, 5 April 2012.]</ref>
 
== Latarbelakang ==
Dilahirkan pada 27 Februari, 1956 di Kuala Lumpur kepada keluarga berketurunan [[Orang India Malaysia|India]] dari suku bangsa [[Malayalee|Malayalam]] dan beragama [[Kristian]] dari mazhab [[Roman Katolik]] (satu faktor yang dia salah seorang rakyat Malaysia berbangsa India yang mempunyai nama keturunan dari [[Bahasa Portugis]] iaitu melalui nama keturunannya D'Cruz), beliau telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan St. John, Kuala Lumpur dan kemudiannya berhijrah ke [[Kluang]], [[Johor]]. Pada zaman persekolahan, beliau adalah seorang yang aktif dalam beberapa bidang sukan seperti badminton, bola sepak, hoki serta olahraga sehingga dipilih mewakili negeri.
 
Beliau telah melanjutkan pelajaran sehingga ke tahap Sarjana di bidang Pengurusan di University of Canterbury, Cheshire, United Kingdom pada tahun 2003.
Baris 22:
 
[[Kategori:Orang hidup]]
[[Kategori:Ahli politik PPP]]
[[Kategori:India Malaysia]]
[[Kategori:Kelahiran 1956]]
[[Kategori:Ahli Dewan Negara Malaysia]]
[[Kategori:AhliKristian politik PPPMalaysia]]
{{Politics-stub}}