Tahun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 51:
 
Sesetengah sekolah di UK dan Amerika Syarikat membahagikan tahun akademik menjadi tiga penggal yang sama panjang (dipanggil trimester atau suku di Amerika Syarikat), kira-kira bersamaan dengan [[musim luruh]], [[musim sejuk]], dan [[musim bunga]]. Pada sesetengah sesi, sesi musim panas dipendekkan, kadang-kadang dianggap sebahagian daripada tahun akademik tetap, dihadiri oleh para pelajar secara sukarela atau elektif. Sekolah lain membahagikan tahun ini menjadi dua semester utama, yang pertama (biasanya Ogos hingga Disember) dan semester kedua (Januari hingga Mei). Setiap semester utama ini boleh dibahagikan kepada separuh dengan peperiksaan pertengahan, dan setiap bahagiannya dirujuk sebagai satu perempat (atau istilah di sesetengah negara). Mungkin terdapat juga sesi musim panas sukarela dan/atau sesi Januari yang pendek.
 
Beberapa sekolah lain, termasuk beberapa di Amerika Syarikat, mempunyai ''empat'' tanda waktu. Sesetengah sekolah di Amerika Syarikat, terutamanya ''Boston Latin School'', boleh membahagikan tahunnya ke dalam lima atau lebih tempoh. Sesetengah negeri dalam mempertahankan ini mungkin ada korelasi positif antara kekerapan laporan dan pencapaian akademik.
 
Biasanya terdapat 180 hari pengajaran setiap tahun di sekolah-sekolah di Amerika Syarikat, tidak termasuk hujung minggu dan rehat, sementara 190 hari untuk murid-murid di sekolah-sekolah negeri di Kanada, New Zealand dan United Kingdom, dan 200 untuk murid-murid di Australia.
 
Di India, tahun akademik biasanya bermula dari 1 Jun dan berakhir pada 31 Mei. Walaupun sekolah bermula dari pertengahan Mac, penutupan akademik sebenar adalah pada 31 Mei dan di Nepal bermula dari 15 Julai.
 
Sekolah-sekolah dan universiti di Australia biasanya mempunyai tahun akademik yang hampir sejajar dengan tahun kalendar (iaitu, bermula pada bulan Februari atau Mac dan berakhir pada bulan Oktober hingga Disember), ketika hemisfera selatan mengalami musim panas dari bulan Disember hingga Februari.
 
== Tahun-tahun astronomi ==
 
== Lihat juga ==