Sultan Ahmad Tajuddin Akhazul Khairi Waddien: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 29:
 
= Menaiki takhta =
Pada 11 September 1924, [[Sultan Muhammad Jamalul Alam II]] telah mangkat akibat diserang penyakit [[malaria]], dan baginda menaiki takhta dalam usia 11 tahun. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, kuasa pemerintahan terletak pada Majlis Pemangku Raja yang ahlinya terdiri daripada  Pengiran Bendahara Pengiran Anak Abdul Rahman dan Pengiran Bendahara Pengiran Anak Haji Mohammad Yassin bermula dari 11 September 1924 hingga 19 September 1931.
 
Baginda dilantik sebagai sultan pada tanggal 19 September 1931 dan dipupsa sebagai Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara pada 17 Mac 1940.
Baris 43:
 
=== Pendudukan Jepun di Brunei (1941 - 1945) ===
Pada 16 Disember 1941, Jepun menduduki Brunei. Kuasa mentadbir Brunei telah diserahkan kepada Gabenor Jepun bagi wilayah Miri-shu (yang merangkumi Sarawak, Brunei dan Sabah). Baginda masih kekal menjadi sultan, namun kuasa baginda hanya terhad kepada hal ehwal Adat Istiadat Brunei dan Agama Islam. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, pihak Jepun telah menganugerahkan beberapa bintang-bintang kebesaran Jepun sebagai tanda persahabatan dan menjunjung kasih kepada baginda kerana berbaik-baik dengan mereka.
 
Pada tahun 1945, Tentera Bersekutu mendarat di Brunei, dan Brunei ditadbir sementara oleh British Military Administration (Pentadbiran Askar British). Pada 6 Julai 1946, kuasa memerintah dan mentadbir kerajaan diserahkan kembali kepada baginda.