Joseph Stalin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Komunis ciptaan Karl Max. Tanpa Stalin komunis masih boleh berkembang di China.
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 65:
Beliau juga Setiausaha Agung Majlis Pusat [[Parti Komunis Soviet Union]], sebuah pangkat yang kemudian menjadi pemimpin parti. Stalin berkuasa di Kesatuan Republik Sosialis Soviet selepas ketinggalan [[Vladimir Lenin]] dan sebuah konflik antara Stalin dengan [[Leon Trotsky]] yang berakhir dengan Trotsky meninggal negeri. Pada 1930-an, Stalin bermula sebuah kempen yang digelar "[[Great Purge]]", di mana pihak yang menentang beliau.
 
Polisi Stalin, yang kadang-kala dipanggil [[Marxisme-Leninisme]] tetapi biasanya digelar [[Stalinisme]], mempunyai impak kuat pada Kesatuan Republik Sosialis Soviet sampai keruntuhannya pada 1991. Beliau menumpu pada industrialisi, dan akibat polisinya, ekonomi Kesatuan Republik Sosialis Soviet setaraf dengan negara-negara lain menjelang [[Perang Dunia Kedua]]. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, Stalin tidak mempedulikan kebajikan individu, dan polisinya menggalakkan produksi barangan seperti jentera, sambil barangan konsumer seperti pakaian tidak dibuat. Ia telah didakwa bahawa Stalin adalah yang bertanggungjawab untuk [[kebuluran]] antara 1932 dan 1934 yang menyebabkan berjuta-juta kematian di [[Ukraine]] dan tempat lain di Kesatuan Republik Sosialis Soviet.
 
Semasa [[Perang Dunia Kedua]], Stalin memimpin Kesatuan Republik Sosialis Soviet dan bersama dengan tentera Bersekutu mengalahkan [[Nazi Jerman]]. Selepas Perang Dunia Kedua, [[Perang Dingin]] antara negara yang menandatangani [[Perjanjian Warsaw]] dengan negara bukan komunis bermula. Polisi Stalin berjaya dalam penubuhan Perjanjian Warsaw selepas kematian beliau, dan juga membuat Kesatuan Republik Sosialis Soviet satu daripada hanya dua kuasa dunia. Kesatuan Republik Sosialis Soviet bertanding dengan [[Amerika Syarikat]] sampai 1991, tahun Kesatuan Soviet akhirnya runtuh.