Konsortium Jaringan Sejagat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Laman baru: {{Infobox Company | company_name = World Wide Web Consortium | company_logo = 315px | company_type = Consortium | genre = | foundation = October 1994 | fo...
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 10:42, 30 Disember 2007

Konsortium World Wide Web atau dikenali sebagai (Bahasa Inngeris:World Wide Web Consortium) boleh disingkatkan kepada (W3C) merupakan is the main international organisasi kepiawaian utama antarabangsa bagi World Wide Web (singkatan WWW atau W3). Ia disusun sebagai satu konsortium di mana ahli organisasi mengekalkan kakitangan sepenuh masa untuk tujuan bekerja bersama-sama di dalam pembangunan kepiawaian bagi W3. Sehingga Mac 2007, W3C mempunyai 441 ahli. Ia biasanya terbuka kepada organissdi baru untuk turut serta.

World Wide Web Consortium
Jenis/bentuk sahConsortium
IndustriJaringan Sejagat Sunting ini di Wikidata
DitubuhkanOctober 1994
PengasasTim Berners-Lee
Ibu pejabatMIT/CSAIL in USA
ERCIM in France
Keio University in Japan
and many other offices around the world
Bilangan kakitangan61 (2018) Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatImproving Web Advertising Business Group, WebAssembly, Schema.org Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.w3.org -- History
Twitter: w3c Mastodon: w3c@w3c.social Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

W3C juga melibatkan diri di dalam pendidikan dan pencapaian, membangunkan perisian dan berkhidmat sebagai satu forum terbuka untuk perbincangan mengenai Web.

W3C diketuai oleh Sir Tim Berners-Lee, pencipta laman web pertama dan pengarang utama bagi URL (Uniform Resource Locator), HTTP (HyperText Transfer Protocol) and HTML (HyperText Markup Language) specifikasi yang asal, teknologi asas yang membentuk asas bagi World Wide Web.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Notakaki


Lihat juga

Pautan luar