Multimedia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2001:E68:5436:6AB9:EC0D:EBB2:56FB:9675 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 26 Ramadan
Teg: Undur
Baris 2:
'''Multimedia''' merupakan proses komunikasi interaktif berasaskan teknologi komputer yang menggabungkan penggunaan pelbagai unsur media digital seperti [[teks]], [[audio]], [[grafik]], [[animasi]] dan [[video]] untuk menyampaikan maklumat. Multimedia adalah kata gabungan yang merujuk banyak dan kepelbagaian alat atau perantara [[komunikasi]]. Multimedia juga boleh merujuk kepada penggunaan teknologi komputer untuk mencipta, menyimpan dan menggunakan kandungan multimedia.
 
== Tafsiran ==
Bye
Multimedia mempunyai pelbagai tafsiran dan maksud. Antara beberapa maksud multimedia adalah seperti berikut:
 
# ''"Multimedia adalah hipermedia yang berkeupayaan hiperteks. Penekanan diberikan kepada cara-cara pengguna mengabung, menyunting, melaraskan bunyi , grafik, gambar bergerak, teks dan [[perisian|perisian]] komputer dengan penggunaan tetikus"'' – Jacquetta Megarry (1990).
# ''"Multimedia ialah persepaduan bunyi ,muzik, animasi ,teks ,suara dan grafik yang dihasilkan olek teknologi berasaskan komputer. ia lebih menarik berbanding dengan [[televisyen]] dan [[kaset]] video"'' - Waterworth (1992).
# ''"Multimedia adalah integrasi atau kombinasi atau gabungan di antara pelbagai jenis media yang berlainan iaitu audio,video,teks,animasi dan grafik dalam satu persekitaran digital"'' - Gayeski (1993).
# ''"Paparan maklumat yang boleh berkomunikasi dengan bantuan beberapa alat tambahan khasnya dalam [[komputer]] seperti [[CD-ROM|pemacu cakera padat]], [[mikrofon|perakam suara]], [[pembesar suara]], [[kad bunyi]], dan beberapa [[perisian]] yang menggunakan [[cakera padat]]"'' - Ron White (1996).
 
== Ciri-ciri multimedia ==