Geografi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.136.98.22 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 115.164.63.20
Teg: Undur
Baris 1:
[[Fail:Whole world - land and oceans 12000.jpg|thumb|333px|right|Geografi kajian dunia tentang kajian geografi|alt=]]
'''Geografi''' ialah sains ruang dan tempat. Geografi juga merupakan kajian permukaan bumi sebagai ruang dan tempat masyarakat manusia hidup. Tumpuan kajiannya ialah tentang fenomena semula jadi dan budaya yang terdapat di merata tempat di dunia. Perkataan "Geografi" berasal daripada dua perkataan [[bahasa Yunani]], iaitu [[kata nama]] "geo" yang bermaksud [[bumi]] dan [[kata kerja]] "graphon" yang bermaksud menulis. Dengan mencantumkan kedua-dua perkataan tersebut orang [[Yunani]] telah mencipta perkataan 'Geographia' yang bermakna "deskripsi tentang bumi". Ahli-ahli geografi menumpukan perhatian mereka terhadap ciri-ciri dan pola-pola tempat di dunia yang sentiasa berubah, baik melalui deskripsi dalam buku mahupun melalui persembahan visual dalam [[peta]]. Mereka sentiasa cuba menghuraikan bagaimana setiap ciri-ciri dan pola yang istimewa terhadap sesuatu tempat di permukaan bumi telah timbul. Mereka juga sentiasa mencari sebab-sebab tentang kewujudan ciri dan pola taburan sesuatu fenomena, khasnya jika dikaitkan dengan ruang dan masa. Pendek kata, objektif utama bidang geografi ialah untuk memahami bentuk-bentuk fizikal dan budaya setiap tempat dan perkaitannya dengan unsur alam sekitar semula jadinya di atas permukaan bumi.
 
Baris 14:
# Laut dan lautan
# Iklim
# Sumber Manusia
# [[Luluhawa]]
# Ekosistem
# Tumbuhan dan haiwan liar.
Baris 27:
=== Geografi sejarah ===
 
=== Geografi sains maklumat dan geografi di Sekolah Tinggi Kota Kinabalu untuk mengkajikan tempat tinggal dengan menggunakan 'Google Maps' dan membuat semula dengan menggunakan peta lakar , selain itu , kita juga boleh melawat atau menemubual dengan penduduk-penduduk untuk mengambil maklumat tentang kesan guna tanah . Kita juga boleh melayari internet untuk mencari maklumat tentang kajian tersebut untuk menyapkan kerja jursus Geografi di dalam rumah . Untuk rujukan bagi kajian Geografi , kita boleh rujuk buku teks tingkatan 1 , tingkatan 2, tingkatan 3 dan buku rujukan yang dibeli di luar untuk mencari lebih banyak maklumat tentang kajian Geografi tersebut . ===
=== Geografi sains maklumat ===
 
Kajian tersebut adalah kajian untuk kita dapatkan markah di dalam PT3 dan kita juga boleh mendapatkan markah dengan menyiapkan kerja kursus ini dalam sebulan .
 
== Lihat juga ==