Pelayan web: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 203.62.1.80 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Teg: Undur
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
 
Contoh perisian pelayan web yang popular ialah [[Perisian Apache|Apache]] dan [[Internet Information Services]].
 
*******************
[[File:Inside and Rear of Webserver.jpg|thumb|right|Bahagian dalam hadapan pelayan web ''Dell PowerEdge'', sebuah komputer direka bagi pemasangan para.]]
'''Pelayan web''' merujuk kepada perisian pelayan , atau perkakasan yang dikhususkan untuk menjalankan perisian tersebut, yang boleh menyampaikan kandungan ke Jaringan Sejagat. Pelayan web memproses permintaan rangkaian masuk melalui protokol HTTP (dan beberapa protokol lain yang berkaitan)..<ref name = new>{{cite web | url=http://www.webdevelopersnotes.com/basics/what_is_web_server.php | title=What is web server?'|work=webdevelopersnotes | date=2010-11-23 | accessdate=2010-11-23}}</ref>
 
==Gambaran menyeluruh==
 
Fungsi utama pelayan web adalah untuk menyimpan, memproses dan menyampaikan [[laman web]] kepada pelanggan. Komunikasi antara klien dan pelayan berlaku menggunakan Protokol Pemindahan Hypertext (HTTP) . Halaman yang dihantar yang paling kerap adalah dokumen HTML, yang mungkin termasuk imej, helaian gaya ("style sheets") dan skrip selain daripada kandungan teks.
[[File:Wikimedia Foundation Servers-8055 35.jpg|thumb|275x275px|Banyak pelayan web boleh digunakan bagi laman web dengan trafik yang tinggi; di sini, pelayan Dell dipasang bersama untuk digunakan untuk Yayasan Wikimedia.]]
 
Ejen pengguna , biasanya pelayar web atau perangkak web, memulakan komunikasi dengan membuat permintaan bagi sumber khusus dengan menggunakan HTTP dan pelayan membalas dengan kandungan sumber itu atau mesej ralat jika tidak dapat melakukannya. Sumber biasanya merupakan fail sebenar pada storan sekunder pelayan, tetapi ini tidak semestinya berlaku dan bergantung pada bagaimana pelayan web dilaksanakan.
 
Sungguhpun fungsi utama adalah untuk menyampaikan kandungan, pelaksanaan penuh HTTP juga termasuk cara menerima kandungan dari klien. Ciri ini digunakan untuk menyerahkan borang web, termasuk memuat naik fail.
 
Banyak pelayan web generik juga menyokong penskrip sisi pelayan menggunakan '''Active Server Pages''' (ASP), PHP, atau bahasa skrip lain. Ini bermakna tingkah laku pelayan web boleh diskripkan dalam fail berasingan, sementara perisian pelayan sebenar tidak berubah. Biasanya, fungsi ini digunakan untuk menjana dokumen HTML secara dinamik ("on-the-fly") berbanding dengan dokumen statik yang dikembali. Yang pertama digunakan terutamanya untuk mendapatkan atau mengubah maklumat daripada pangkalan data. Yang terakhir biasanya lebih cepat dan lebih mudah di-simpan tetapi tidak dapat memberikan kandungan dinamik.
 
Pelayan web tidak hanya digunakan untuk melayani Jaringan Sejagat. Ia juga boleh didapati dibenamkan dalam peranti seperti pencetak, penghala, kameraweb dan hanya berkhidmat bagi rangkaian tempatan. Pelayan web kemudiannya boleh digunakan sebagai sebahagian daripada sistem untuk memantau atau mentadbir peranti yang dimaksudkan. Ini biasanya bermaksud bahawa tiada perisian tambahan perlu dipasang pada komputer klien semata-mata kerana hanya pelayar web yang diperlukan (yang kini disertakan dengan kebanyakan sistem operasi).
 
==Sejarah ==
 
{{terjemahan}}
 
==Rujukan==
{{Reflist}}
 
==Pautan luar==
* RFC 2616, the [[Request for Comments]] document that defines the [[HTTP]] 1.1 protocol
* [http://www.c64Web.com/ C64WEB.COM]&nbsp;&mdash; [[Commodore 64]] running as a web server using [[Contiki]]
 
 
[[Kategori:Pelayan web]]