Biopsi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Biopsy"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 08:52, 25 Julai 2018

Yang biopsi adalah ujian perubatan yang biasa dilakukan oleh seorang ahli bedah, intervensi radiologi, atau kardiologi intervensi yang melibatkan pengekstrakan sampel sel-sel atau tisu untuk pemeriksaan untuk menentukan kehadiran atau sejauh mana penyakit. Tisu biasanya diperiksa di bawah mikroskop dengan patolog, dan juga boleh dianalisis kimia. Apabila seluruh sekaligus atau mencurigakan kawasan dikeluarkan, prosedur dipanggil excisional biopsi. Satu torehan biopsi atau teras biopsi sampel sebahagian daripada yang tidak normal tisu tanpa berusaha untuk membuang seluruh luka atau tumor. Ketika sampel tisu atau cecair dikeluarkan dengan jarum dalam apa-apa cara yang sel-sel dikeluarkan tanpa memelihara histologi seni bina tisu sel-sel, prosedur ini disebut needle aspirasi biopsi. Biopsi yang paling biasa dilakukan untuk wawasan ke mungkin kanser dan radang syarat.

Biopsy
Kepakaranpembedahan
ICD-10-PCS0?D???X (without force),
0?B???X (with force)
MeSHD001706
Kod OPS-3011-40...1-49 (without incision)
1-50...1-58 (with incision)
MedlinePlus003416

Analisis bahan dibedah

Selepas biopsi dilakukan, sampel jaringan yang telah dikeluarkan dari pesakit dihantar ke patologi laboratorium. Seorang ahli patologi khusus mendiagnosa penyakit (seperti kanser) dengan tisu memeriksa di bawah mikroskop. Ketika makmal (lihat Ekonomi) menerima biopsi sampel, tisu diproses dan sangat tipis sepotong tisu dikeluarkan dari sampel dan melekat pada kaca. Apa-apa yang tersisa tisu disimpan untuk digunakan dalam kemudian kajian, jika diperlukan. Slide dengan tisu melekat dirawat dengan pewarna yang noda tisu, yang membolehkan individu sel-sel di tisu untuk melihat lebih jelas. Slide kemudian diberikan kepada patologis, yang memeriksa tisu di bawah mikroskop, mencari apa-apa yang tidak normal penemuan. Ahli patologi kemudian menyediakan laporan yang senarai mana-mana yang tidak normal atau penemuan penting dari biopsi. Laporan ini adalah dihantar ke doktor yang asalnya dilakukan biopsi pada pesakit.

Sejarah

Itu Arab doktor Abulcasis (1013-1107) maju salah satu yang paling awal diagnostik biopsi. Dia menggunakan jarum untuk menusuk seorang gondok dan kemudian ciri-ciri bahan.[1][pengesahan diperlukan]

Etimologi

Istilah biopsi mencerminkan yunani kata-kata βίος bios, "hidup," dan ὄψις opsis, "penglihatan."[2]

Perancis doktor kulit Ernest Besnier memperkenalkan perkataan biopsie untuk masyarakat perubatan pada tahun 1879.[3]

Rujukan

  1. ^ "Fine-needle aspiration biopsy and the diagnosis of thyroid cancer". The British journal of surgery. 74 (4): 292–296. 1987. doi:10.1002/bjs.1800740422. PMID 3580805.
  2. ^ "biopsy". Online Etymology Dictionary.
  3. ^ Zerbino DD (1994). "Biopsy: Its history, current and future outlook". Likars'ka sprava / Ministerstvo okhorony zdorov'ia Ukrainy (3–4): 1–9. PMID 7975522.

Pautan luar

  • Mybiopsyinfo.com - Apakah biopsi? Bagaimana biopsi pemeriksaan dilakukan? Ini laman web memberikan jawaban untuk ini dan banyak pertanyaan lain.
  • MyBiopsy.org - Link ke video. Maklumat mengenai biopsi keputusan untuk pesakit. Ini laman web dicipta oleh ahli patologi, doktor yang mendiagnosa penyakit-penyakit lain dengan melihat biopsi di bawah mikroskop.
  • RadiologyInfo - radiologi sumber maklumat untuk pesakit: Biopsi