Kementerian Dalam Negeri Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
PancaPersada (bincang | sumb.)
Baris 163:
* [[Agensi Kawalan Sempadan]] (AKSEM)
* [[Institut Keselamatan Awam]] (IPSOM)
 
==Kementerian Keselamatan Dalam Negeri Malaysia==
'''Kementerian Keselamatan Dalam Negeri Malaysia''' ialah sebuah kementerian yang berada di bawah kerajaan [[Malaysia]]. Kementerian ini ditubuhkan pada 27 Mac 2004 rentetan daripada perpecahan [[Kementerian Dalam Negeri Malaysia|Kementerian Dalam Negeri]] kepada dua Kementerian, iaitu Kementerian Keselamatan Dalam Negeri dan Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri.
 
Kementerian Keselamatan Dalam Negeri diterajui oleh Perdana Menteri Malaysia sendiri iaitu Datuk Seri [[Abdullah Haji Ahmad Badawi]] dan disokong oleh dua orang Timbalan Menteri. Ketua Setiausaha (KSU) KKDN dibantu oleh dua orang Timbalan Ketua Setiausaha (TKSU), iaitu TKSU (Keselamatan) yang bertanggungjawab ke atas lima Bahagian yang masing-masing diketuai oleh seorang Setiausaha Bahagian. Manakala TKSU (Pengurusan) mempunyai lapan Bahagian di bawahnya. Tiga lagi unit bertanggungjawab secara langsung kepada KSU.
 
Terdapat empat Jabatan/Agensi di bawah KKDN iaitu:
* [[Polis Diraja Malaysia]] (PDRM)
* [[Agensi Antidadah Kebangsaan]] (AADK)
* [[Jabatan Penjara Malaysia]]
* [[Jabatan Pertahanan Awam]]
 
Pada tahun [[18 Mac]] [[2008]], di bawah kepimpinan perdana menteri Malaysia ke-6, Datuk Seri [[Najib Tun Razak]], satu kabinet baru telah diumumkan dan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri sekali lagi digabungkan ke dalam [[Kementerian Dalam Negeri Malaysia|Kementerian Dalam Negeri]].
 
==Lihat juga==