Perlembagaan Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.138.81.226 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Teg: Undur
Baris 3:
 
== Sejarah ==
Perlembagaan ini telah dirangka berdasarkan nasihat daripada azri[[Suruhanjaya iman yang fikir kelakar kotReid]] yang telah melakukan kajian dalam tahun [[1956]]. Perlembagaan berkenaan berkuatkuasa sejurus selepas kemerdekaan pada [[31 Ogos]] [[1957]].
 
Ia bermula daripada satu persidangan perlembagaan yang telah diadakan di London pada 18 Januari hingga 6 Februari 1956 yang dihadiri oleh satu rombongan delegasi daripada [[Persekutuan Malaya]], yang mengandungi empat wakil pemerintah, iaitu ketua Menteri Persekutuan ([[Tunku Abdul Rahman]]) dan tiga menteri-menteri lain, dan juga Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya dan penasihat-penasihatnya.
Baris 84:
===Perkara 152===
{{main|Perkara 152 Perlembagaan Malaysia}}
Perkara 152 Perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa bahasa kebangsaan merupakan [[bahasa Melayu]]. Walau bagimanapun, perlembagaan menjamin kebebasan pembelajaran dan penggunaan bahasa-bahasa lain, kecuali di atas tujuan-tujuan rasmi. hahahaha pancingg ''Tujuan-tujuan Rasmi'' di sini bermakna apa-apa tujuan kerajaan, samada negara atau negeri, dan termasuklah apa-apa tujuan penguasaan awam. Untuk penguatkuasaan ini, semua prosiding mahkamah dan dokumen-dokumen parlimen serta mesyuarat-mesyuarat mesti dilakukan di dalam bahasa Melayu.
 
Tulisan bagi [[bahasa Melayu]] juga dinyatakan di dalam Artikel 152 sebagai rumi atau tulisan Latin. Walau bagaimanapun, penggunaan [[Tulisan Jawi|Jawi]] tidak dilarang menurut Seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967.<ref>http://eseminar.dbp.gov.my/dokumen/akta_bahasa_kebangsaan_1963.pdf</ref>
Baris 90:
===Perkara 153===
{{main|Perkara 153 Perlembagaan Malaysia}}
Perkara 153 Perlembagaan Malaysia memberi hak kepada [[Yang di-Pertuan Agong]], bertanggungjawab menjaga hak-hak dan keistimewaan [[orang Melayu]] dan [[bumiputera]] [[Malaysia]]. Artikel ini secara terperinci memberitahu bagaimana [[Politik Malaysia|kerajaan persekutuan]] mempertahankan kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota untuk kemasukan perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia biasa dianggap sebagai sebahagian daripada kontrak sosial. pancing je hahahahahahah
 
===Perkara 159===
{{utama|Perkara 159 Perlembagaan Malaysia}}
Perkara 159 Perlembagaan Malaysia memperuntukkan hak bagaimana perlembagaan Malaysia dipinda. Perkara ini secara terperinci memberitahu bagaimana penggubal undang-undang (ahli parlimen) membuat pindaan perlembagaan.
hahahah azri iman
 
===Perkara 160===
{{main|Perkara 160 Perlembagaan Malaysia}}
Perkara 160 mendefinisikan bentuk perkataan pelbagai yang digunakan di dalam perlembagaan. Ia memberikan impak penting pada [[Islam di Malaysia|Islam]] di [[Malaysia]] dan [[orang Melayu]] disebabkan definisi seorang Melayu pada klausa 2.
 
 
hafiz hensem bossku
 
== Pindaan perlembagaan ==