Roket: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Roket''' merupakan pesawat, [[peluru berpandu]], atau kapal terbang yang menghasilkan [[tujahan]] melalui tindak balas kepada ekzos dari enjin roket. Ekzos ini terhasil dari satu atau lebih [[bahan api]] yang dibawa dalam roket sebelum dilancarkan. Tujahan ini digambarkan mengikut [[Hukumhukum Pergerakanpergerakan Newton|Hukum Pergerakan Newton ke-3]]. Sering kali takrifan roket digunakan untuk merujuk kepada enjin roket.
 
[[Fail:V2-Rakete.jpg|thumb|right|A4 (Smithsonian)]]
Baris 9:
Saiz rocket berbeza dari model kecil yang oleh dibeli di kedai hobi, kepada bersaiz besar [[Saturn V]] yang digunakan untuk [[program Apollo]].
 
Rocket perlu digunakan apabila tidak terdapat bahan lain (bumi, air, atau udara) yang boleh digunakan oleh sesebuah pesawat untuk menolak dirinya dan oleh itu perlu membawa kesemua [[bahan api]] yang diperlukan pesawat (seperti di angkasa). Terdapat banyak jenis roket, dan senarai lengkap boleh dididapati dapati didalam [[tujahan kapal angkasa]].
 
Kebanyakan roket semasa adalah roket kimia. Enjin roket kimia memerlukan bahan api pepejal, seperti [[Penguat Roket Pepejal Ulang-alik Angkasa]], atau bahan api pepejal, seperti enjin utama [[Pengangkut Ulang-alik Angkasa]]. Reaksi kimia dimulakan dengan bahan api di dalam kamar pembakaran, dan gas panas yang terhasil meluncur keluar melalui corong pada hujung bersetentangan arah roket. Tekanan gas di dalam kamar pembakaran dan corong menghasilkan tujahan yang mendorong roket ke hadapan.