Penyelaman bebas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Asas rencana
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 14:05, 30 Julai 2018

Penyelaman bebas (freediving) merujuk kepada suatu sukan selaman di mana peserta menyelam tanpa menggunakan sebarang alatan pernafasan.

Penyelaman ini merupakan satu-satunya penyelaman yang boleh dibuat sebelum datangnya penciptaan alatan bernafasan yang selamat. Kegiatan menyelam ini dibuat bagi mendapatkan sumber yang penting dalam dasar laut sama ada untuk tujuan makanan, pemerolehan bahan mentah (seperti span dan mutiara), atau untuk taktik peperangan.

Teknik

Kebolehan dan prestasi menyelam ini berhubung kati dengan keupayaan menahan nafas individu yang sangat bergantung kepada beberapa faktor seperti persediaan bekalan oksigen, lingkungan kadar metabolik badan, penggunaan oksigen badan yang efektif serta ketoleranan hipoksia.[1] Kesemua faktor di atas dicapai melalui peningkatan keupayaan kemasukan udara paru-paru serta simpanan oksiden ddalam darah dan otot.

Faktor keselamatan

Rujukan

  1. ^ Schagatay E (2009). "Predicting performance in competitive apnoea diving. Part I: static apnoea". Diving Hyperb Med. 39 (2): 88–99. PMID 22753202. Dicapai pada 6 Oktober 2013.

Pautan luar