Anugerah Juara Lagu ke-7: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
→‎Trivia: Tambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 56:
* {{ref|i|i}} Lagu ini asalnya dinyanyi untuk skor filem "Syakila" dengan menggunakan suara [[Rahim Maarof]] tetapi ketika filem menunggu tayangan, M. Nasir memberikan lagu ini kepada Razzi Rahman. Lagu ini kemudian dinyanyikan sekali lagi oleh [[Rahim Maarof]] dalam gubahan rock.
 
* Edisi AJL kali ini adalah satu-satunya dalam sejarah AJL dimananadimana AJL tidak mempertandingkan kategori persembahan terbaik.
 
* Ini kali ke-4 Pengacara duduk bermeja mengacarakan pertandingan akhir AJL.
 
* Ini juga kali pertama Juara Lagu dinobatkan mengikutberdasakan 3lagu terbaik daripada kalangan juara setiap kategori, dan Pop Kreatif diangkat sebagai kategori pertama menjuarai AJL sebelum ditukar kepada kategori Balada.
 
* Ini juga penampilan pertama Jamal Abdillah dalam pentas akhir AJL, selepas tidak dapat membuat persembahan pada AJL 1 1986.
 
* Kumpulan Exist menjadi kumpulan rock termuda yangserta finalis kerana kumpulan ini dibarisi pemudaoleh remaja yang rata-rata berusia dalam 16 tahun.
 
* Ini juga satu-satunya penyertaan dimana Adnan Abu Hassan bertadingbertanding sebagai penyanyi didalamalam kategori Irama Malaysia.
 
* Hanya terdapat 3 buah Kumpulan Rock yang layak bertanding pada pentas akhir AJL kali ini, iaitu Kumpulan Fotograf, Kumpulan Exist & Kumpulan Gravity.
Baris 82:
* Gitaris kumpulan Lefthanded, Man Kidal mengiringi persembahan Jamal Abdillah dan Nash.
 
* Fauzi Marzuki merupakan komposer yang terbanyakpencalonan lagunya terbanyak dalam edisi Juara Lagu kali ini iaitu dengan 3 lagu, iaitu satu dari kategori Rock dan dua dalam kategori Pop Kreatif.
 
 
{{Ajl}}