Orang Acheh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teungku Ampon (bincang | sumb.)
Tambahan tulisan tentang Suku Aceh
Baris 6:
|popplace=[[Aceh]], [[Indonesia]], [[Malaysia]], [[Amerika Syarikat]], [[Singapura]], [[Eropah]], [[Australia]], [[Paraguay]]
|langs=[[bahasa Aceh]], [[bahasa Indonesia]] dan [[bahasa Melayu]]
|rels=[[Islam]] [[Sunni]]
|related=[[suku Gayo]], [[suku Melayu]] dan [[bangsaOrang CampaCham]]
}}
 
'''Orang Aceh''' ialah nama sebuah kaum Melayu yang berasal daripada hujung utara Pulau [[Sumatra]] iaitu [[provinsi]] '''[[Aceh]]''', [[Indonesia]]. Mereka beragama [[Islam]], Orang Aceh mempunyai beberapa nama lain seperti '''Lam Muri''', '''Lambri''', '''Akhir''', '''Achin''', '''Asji''', '''A-tse''' dan bahasa'''Atse'''. Bahasa asal yang dipertuturkan oleh mereka adalah [[Bahasa Aceh]], bahasa ini memiliki hubungan dengan [[Rumpun Bahasa Melayu-Polinesia|Rumpun Bahasa Melayu-Polenesia Barat]], Seperti [[Bahasa Cham]], iaitu suatu bahasa yang dipertuturkan oleh masyarakat [[Orang Cham|Melayu Cham]] di [[Kemboja]] dan [[Vietnam]].
 
Orang Aceh sebenarnya adalah keturunan dari berbagai suku, kaum, dan bangsa yang menetap di tanah Aceh. Pengikatan perpaduan budaya tribal Aceh terutama dalam [[bahasa Aceh]], agama dan kebiasaan.
 
Mengikut anggaran Biro Pusat Perangkaan [[Indonesia|Kerajaan Indonesia]] tahun 2010, bilangan suku Aceh mencapai 3,526,000 yang kebanyakannya tinggal di [[Aceh|Provinsi Aceh]], Indonesia. Sebagai tambahan kepada Indonesia, terdapat juga sejumlah besar minoriti diaspora Aceh di [[Malaysia]]<ref>http://aceh.tribunnews.com/2018/02/21/warga-aceh-di-malaysiacapai-640-ribu-orang-25-ribu-diantaranya-sudah-punya-kedai</ref>, [[Australia]] <ref>http://acehnetwork.com/berita1/Mengenal-masyarakat-Aceh-di-Australia-47126</ref><ref>https://tabloidsimeulue.wordpress.com/2013/04/08/mengenal-masyarakat-aceh-di-australia/</ref>, [[Singapura]] <ref>http://aceh.tribunnews.com/2013/12/18/mutia-binti-malik-saya-akan-menjaga-ayah</ref>, [[Jerman]] <ref>http://www.tribunnews.com/regional/2017/02/15/kisah-teuku-marc-putra-aceh-yang-jadi-anggota-parlemen-di-jerman</ref>, [[Kanada]] <ref>http://www.kabarindonesia.com/berita.php?pil=1&dn=20071223135231</ref><ref>http://waa-aceh.blogspot.com/2014/01/warga-aceh-di-canada-memperingati.html</ref>, [[Amerika Syarikat]] <ref>http://www.bcnychurchplanting.org/uploaded_files/Acehnese%20Profile.pdf</ref>, [[Eropah]], [[Arab Saudi]]<ref>https://www.cnnindonesia.com/ekonomi/20180317110506-95-283755/hikayat-tanah-wakaf-aceh-di-arab-saudi</ref>, [[Paraguay]]<ref>http://yasirmaster.blogspot.com/2011/06/bangsa-aceh-di-paraguay.html</ref> dan negara-negara [[Skandinavia]] <ref>https://books.google.co.id/books?id=DYSoAgAAQBAJ&pg=PT416&lpg=PT416&dq=suku+aceh+di+skandinavia&source=bl&ots=oBDoNW4VPZ&sig=mNfynDAQD3Jzl-NLDyx92-S53ZY&hl=id&sa=X&ved=2ahUKEwjjoJ3s0tzcAhUENo8KHYRgC_w4ChDoATAHegQIAxAB#v=onepage&q=suku%20aceh%20di%20skandinavia&f=false</ref><ref>http://waa-aceh.org/kehidupan-refuge-aceh-di-negara-para-pendeta/</ref>.
 
Orang Aceh pada zaman pra-modern hidup dengan matrilok dan komuniti. Mereka tinggal di penempatan yang dipanggil gampong. Perikatan gampong terbentuk mukim. Masa keemasan budaya Aceh dimulai pada abad ke-16, bersama dengan kejayaan Kesultanan Aceh Darussalam, dan kemudian mencapai puncaknya pada abad ke-17. Orang Aceh biasanya dikenali sebagai pemegang amanah ajaran [[Islam]], dan juga sebagai pejuang militan terhadap penaklukan [[Melaka Portugis|penjajah Portugis]] dan [[Belanda]].
 
==Tokoh-tokoh terkemuka berketurunan Aceh==
Baris 38 ⟶ 44:
* Tan Sri [[Sanusi Bin Junid]]
 
== Rujukan ==
[[Kategori:Kelompok etnik di Malaysia|Aceh]]
[[Kategori:Kelompok etnik di Indonesia]]