Tenuk Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khalidrizuan91 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Khalidrizuan91 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 18:
'''Tenuk Malaysia''' (''Tapirus indicus''), merupakan tenuk terbesar di dunia dan hanya spesies tenuk inilah satu-satunya berasal dari [[Asia]]. Nama saintifiknya berasal dari [[Hindia Timur]] yang bermaksud habitat semula jadi spesies.
 
Tenuk Malaysia menetap di Asia Tenggara khususnya [[Malaysia]], selatan dan bahagian tengah [[Sumatera]] ([[Indonesia]]), [[Myanmar]] ([[latitud]] selatan 18° U) dan [[Thailand]] (sepanjang sempadan barat hinggalah ke selatan sempadan Thailand-Malaysia dan tempat perlindungan hidupan liar Huai Kha Khaeng di selatan Thailand),. Selain itu tenuk turut kelihatan di kawasan selatan [[Cambodia]] dam [[Vietnam]] walaupun tiada pengesahan dibuat dan mungkin juga terdapat di [[Laos]].
 
Tenuk Malaysia hanya tinggal di kawasan pergunungan terpencil dan habitat asalnya sudah pupus akibat perburuan manusia dan pembangunan.
Baris 34:
==Tingkah laku==
[[Imej:Malayantapir.jpg‎|thumb|right|200px|Ibu Tenuk Malaysia bersama anaknya]]
Tenuk Malaysia merupakan haiwan yang suka bersendirian dan mempertahankan kawasan daratan yang luas sebagai wilayahnya walaupun sebenarnya kawasan tersebut pernah dijajah oleh tenuk lain. Tenuk menandakan kawasan wilayahnya dengan mengencing di atas [[tumbuh-tumbuhan]] terutama batang pokok dan biasanya meredah di kawasan semak.
 
Tenuk ini merupakan haiwan [[vegetarian]], makan pucuk yang lembut serta daun lebih daripada 115 spesies tumbuh-tumbuhan (terutama sekali 30 spesies yang diminatinya), bergerak perlahan meredah hutan dan berjenti sejenak untuk makan serta mengambil; perhatian terhadap bau jejak yang ditinggalkan oleh tenuk lain di kawasan ini. Bagaimanapun, apabila diancam atau takut, tenuk mampu berlari pantas meskipun berbadan besar dan juga mepertahankan dirinya dengan cengkaman kuat serta [[gigi]] yang tajam. Tenuk Malaysia berkomunikasi melalui decitan dan siulan.