One Piece: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Minz48 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 19:
| first = [[19 Julai]] [[1997]]
| last =
| volumes = 1-8589
| chapter_list =
}}
Baris 34:
| first = [[20 Oktober]] [[1999]]
| last =
| episodes = 1~784849 (Sedang berjalan)
| episode_list =
}}
Baris 52:
Di sepanjang pengembaraannya, seorang demi seorang anak kapal telah menyertai Luffy, setiap daripada mereka memiliki keistimewaan tersendiri, termasuklah sikap yang tidak masuk akal dan pendirian yang berbeza namun memiliki suatu persamaan, mereka pernah melalui saat yang sukar dan menyayat hati suatu ketika dahulu dan mempunyai impian hidup sendiri serta semangat setiakawan yang tidak berbelah bagi.
 
Luffy kemudian menerima sebuah kapal bernama Going Merry atau ''Merry Go'' sebagai tanda terima kasih daripada penduduk kampung sebuah pulau. Sepanjang pengembaraan mereka Going Merry telah menerima banyak kerosakkan yang hampir mustahil untuk dibaiki kerana ketiadaan tukang baiki kapal sehinggakan akhirnya mereka terpaksa meninggalkan kapal tersebut dan membakarnya melalui upacara pengkebummian ala Viking sebagai tanda menghormati ahli penting. Luffy kemudian menerima sebuah lagi kapal yang baru daripada salah seorang anak kapal sebagai tanda penghargaan, kapal ini dipanggil ''Thousand Sunny'' dan memiliki struktur yang lebih besar dan dibina dari kayu yangAdam mempunyai struktur paling kukuh dalam dunia serta memiliki banyak kelebihan lain.
 
Abang angkat Luffy, Portgas D. Ace juga anak kandung raja lanun Rojer. Ace telah dibunuh oleh Sakazuki semasa peperangan antara Lanun Janggut Putih (''Whitebeard'') dan tentera laut di pengkalan utama tentera laut (''Marineford''). Ace sanggup dibunuh demi menyelamatkan Luffy dari serangan Sakazuki. Kematian Ace membuat Si Janggut Putih naik angin dan sanggup berlawan sehingga tergadai nyawanya.
Baris 59:
 
Setelah dua tahun bertapa, Luffy dan rakan-rakan bertemu semula di Pulau Sabaody dan mula berlayar ke Pulau Manusia-Ikan. Selepas itu, Luffy dan rakan-rakan ke Pulau Punk Hazard. Di Pulau Punk Hazard, Law bercadang menjadi pakatan lanun bersama Pasukan Lanun Topi Jerami. Luffy setuju cadangan oleh Law. Tujuan Law dan Pasukan Lanun Topi Jerami di Pulau Punk Hazard iaitu menyelamatkan kanak-kanak yang telah diculik oleh Ceasar, menangkap Ceacar dan musnakan penghasilan buah syaitan buatan manusia iaitu "SAD". Selepas menangkap Ceasar, Pasukan Lanun Topi Jerami dan Law menunju ke Pulau Dressrosa. Law mengugut DoFlamingo untuk meletak jawatan sebagai Raja Dressrosa dan ahli 7 pahlawan tentera laut diraja (Ouka Shichibukai) untuk mendapat balik Ceasar.
 
{{endspoiler}}
 
Baris 81 ⟶ 82:
== Media ==
=== Manga ===
Penulis dan pelukis oleh [[Eiichiro Oda]], One Piece bersiri dalam antologi manga Weekly Shōnen Jump bermula pada 19 Julai 1997. Bab-bab telah diterbitkan ke dalam jilid tankōbon oleh [[Shueisha]] sejak 24 Disember 1997. Pada 19Ogos Mei 20142018, terdapat 749912 bab dan 7589 jilid tankōbon.
 
Siri One Piece telah dilesenkan untuk mengeluarkan dalam versi bahasa Inggeris oleh Viz Media, dalam majalah Shonen Jump, sejak dilancarkan majalah itu pada November 2002, dan dalam jumlah yang terikat sejak Jun 2003. Pada tahun 2009, Viz Media mengumumkan lima jilid teleh dikeluarkan dalam sebulan di Amerika Utara dalam tempoh separuh pertama tahun 2010, sangat meningkatkan jumlah itu. Di United Kingdom, jilid telah diterbitkan oleh Gollancz Manga, bermula Mac 2006, sehingga Viz Media menggantikannya selepas jumlah keempat belas. Di Australia dan New Zealand, versi bahasa Inggeris telah diedarkan oleh Madman Entertainment sejak 10 November 2008. Di Poland, Japonica Polonica Fantastica adalah penerbitan manga - pada Januari 2014, dua puluh enam jilid telah dikeluarkan.
Baris 88 ⟶ 89:
 
=== Anime ===
Toei Animation menghasilkan siri televisyen anime berdasarkan bab-bab manga, juga bertajuk One Piece. Siri ini ditayangkan di Jepun di [[Fuji TV]] pada 20 Oktober 1999. Sejak itu, siri ini masih berterusan telah disiarkan lebih daripada 600800 episod dan telah dieksport ke sebahagian negara di seluruh dunia.
 
=== Filem anime ===
Baris 101 ⟶ 102:
Suara latar Myriad telah dikeluarkan kepada anime, filem dan permainan. Muzik untuk siri anime One Piece dan kebanyakan filem-filem yang telah diarahkan oleh Kohei Tanaka dan Shiro Hamaguchi. Pelbagai lagu-lagu tema dan lagu-lagu watak dikeluarkan dengan sejumlah 49 orang. Kebanyakan lagu-lagu yang juga dipaparkan di enam album kompilasi dan pada 16 CD suara latar.
 
Sehingga 20142018, siri anime One Piece menggunakan 3639 lagu tema; 1720 lagu pembukaan dan 19 lagu penutupan. Sejak episod 279, lagu tema penutupan berakhir telah ditamatkan, bermula dari episod 326 sehingga kini lagu pembukaan dilanjutkan sepanjang 40 saat.
 
== Rujukan ==