Pinisi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Verosaurus (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Pinisi"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 12:49, 16 Ogos 2018

Pinisi ialah kapal layar tradisional khas asal Indonesia, yang berasal dari Suku Bugis dan Suku Makassar di Sulawesi Selatan tepatnya di desa Bira kecamatan Bonto Bahari Kabupaten Bulukumba sebagai sentra pembuatan. Namun asal mula kapal Pinisi ini masih simpang siur. Pinisi sebenarnya merupakan nama skrin. Kapal ini umumnya mempunyai dua tiang skrin utama dan tujuh buah skrin, iaitu tiga di hujung hadapan, dua di hadapan, dan dua di belakang; umumnya digunakan untuk pengangkutan barang antarpulau.[1] Dua tiang layar utama tersebut berdasarkan 2 kalimah syahadah dan tujuah buah layar merupakan jumlah dari surah Al-Fatihah.[perlu rujukan] Pinisi ialah sebuah kapal layar yang menggunakan jenis skrin sekunar dengan dua tiang dengan tujuh helai skrin yang dan juga mempunyai makna bahawa nenek moyang bangsa Indonesia mampu mengharungi lima lautan besar di dunia.[perlu rujukan] Pinisi ialah kapal layar tradisional Bugis terbesar sejak menghilangnya jong gergasi.[2]

Pinisi di pelabuhan Paotere, Makassar
Gambar Pinisi type Lamba
Pinisi Lamba berenjin

Sejarah

Menurut legenda

Kapal kayu Pinisi telah digunakan di Indonesia sejak beberapa abad yang lalu, diperkirakan kapal pinisi sudah terdapat sebelum tahun 1500-an.[3] Menurut naskah Sure' I Lagaligo yang muncul pada abad ke 14, Pinisi pertama kali dibuat oleh Sawerigading, Putera Mahkota Kerajaan Luwu untuk belayar menuju negeri cina Pammana hendak meminang Puteri yang bernama We Cudai.[4]

Sawerigading berjaya ke negeri cina Pammana dan memperisteri Puteri We Cudai. Selepas beberapa lama tinggal di negeri cina Pammana, Sawerigading kembali kekampung halamannya dengan menggunakan Pinisinya ke Luwu. Menjelang masuk perairan Luwu kapal diterjang gelombang besar dan Pinisi terbelah tiga yang terdampar di desa Ara, Tanah Lemo dan Bira. Masyarakat ketiga desa tersebut kemudian merakit pecahan kapal tersebut menjadi perahu yang kemudian dinamakan Pinisi. Orang Ara ialah pembuat badan kapal, di Tana Lemo kapal tersebut dirakit dan orang Bira yang merancang kapal tersebut menjadi Pinisi dan ketujuh skrin tersebut lahir dari pemikiran orang-orang Bira.

Kononnya, nama Pinisi ini diambil dari nama seseorang yang bernama Pinisi itu sendiri. Suatu ketika dia belayar melepasi pesisir pantai Bira. Dia melihat rentetan kapal sekitar laut sana, dia kemudian menegur salah seorang nakhoda kapal tersebut bahawasanya skrin yang digunakannya masih perlu diperbaiki. Sejak semasa itu orang Bira berfikir dan mereka skrin sedemikian rupa dan akhirnya berbentuk skrin Pinisi yang seperti sekarang ini. Atas teguran orang tersebut maka orang-orang Bira memberi skrin itu dengan nama Pinisi.

Menurut kajian

Pada abad ke-19, para pelaut Sulawesi mula menggabungkan skrin-skrin persegi panjang besar dari skrin tanjaq dengan jenis-jenis skrin hadapan dan belakang yang mereka lihat di kapal-kapal Eropah yang berkeliaran ke Nusantara. Sejak awal abad ke-18, VOC mula membina kapal-kapal bergaya Eropah untuk dagangan inter Asia di limbungan-limbungan Jawa, sehingga terus memperkenalkan kaedah pembinaan dan rig baru, termasuk versi belanda dari skrin depan dan belakang yang baru. Selama abad ke-19, tentera/ketenteraan laut kolonial dan syarikat dagangan Eropah, India, dan cina mengoperasikan sekunar Barat yang bilangannya terus meningkat; tetapi, walaupun laporan sejak awal tahun 1830 menyebutkan perahu, “sekunar dengan skrin kain”, digunakan oleh 'lanun laut' yang beroperasi di Selat Melaka.

Pinisi berevolusi dari lambung dasar padewakang dengan skrin hadapan dan belakang ke model lambungnya sendiri dengan "skrin pinisi" pribumi. Selama dekad-dekad evolusi ini, para pelaut Indonesia dan pembangun kapal mengubah beberapa fitur dari sekunar barat yang asli. Pinisi asli Sulawesi pertama dibangun untuk kapten Biran oleh orang-orang Ara sekitar tahun 1900.

Pada mulanya, skrin sekunar dipasang di atas lambung padewakang, tetapi selepas beberapa lama pedagang Sulawesi memutuskan untuk menggunakan palari berhaluan tajam yang lebih cepat. Seluruh lambung ialah ruang kargo, dan hanya terdapat kabin kecil untuk kapten ditempatkan di dek buritan, sementara krew tidur di dek atau di ruang kargo. Dua kemudi panjang yang dipasang di sisi buritan seperti yang digunakan pada padewakang, dipertahankan sebagai peranti kemudi.

Sejak tahun 1930-an, kapal skrin ini mengadopsi jenis skrin baru, iaitu skrin nade, yang berasal dari cutter dan sloop yang digunakan oleh pencari mutiara Barat dan pedagang kecil di Indonesia Timur.

Selama tahun 1970-an semakin banyak palari-pinisi yang dilengkapi dengan enjin, lambung dan skrin kapal tradisional Indonesia dengan cepat berubah: Kerana reka lambung pribumi tidak sesuai untuk dipasangkan enjin, lambung jenis lambo menjadi alternatif. Pada tahun-tahun berikutnya, kapasiti muatan terus ditingkatkan, sehingga hari ini purata Perahu Skrin Motor (PLM) dapat memuatkan sehingga 300 tan.

Kerana skrin mereka hanya digunakan untuk menyokong enjin, skrin belakang dari hampir semua PLM dihilangkan. Pada kapal yang lebih besar dipasang sebuah rig pinisi, sementara kapal berukuran sedang dipasang dengan skrin nade. Namun, kerana tiang mereka terlalu pendek dan area layarnya terlalu kecil, kapal ini tidak dapat bergerak hanya dengan skrin, sehingga mereka menggunakannya hanya pada angin yang menguntungkan.[5]

Jenis kapal pinisi

Terdapat beberapa jenis kapal pinisi, namun yang pada umumnya pinisi terdapat 2 jenis :

  1. Palari ialah bentuk awal pinisi dengan lunas yang melengkung dan ukurannya lebih kecil dari jenis Lamba. Biasanya dikemudikan dengan 2 kemudi (rudder) samping di buritan. Jenis yang sudah berenjin juga dilengkapi kemudi di belakang baling-baling, tetapi kebanyakan kapal pinisi berjentera menggunakan lambung jenis lambo.
  2. Lamba atau lambo. Pinisi moden yang masih bertahan sampai semasa ini dan sekarang dilengkapi dengan motor diesel (PLM). Menggunakan 1 kemudi tengah, namun beberapa terdapat yang mempunyai 2 kemudi samping sebagai hiasan.

Pinisi Masa Kini

Di era globalisasi phinisi sebagai kapal barang berubah fungsi menjadi kapal persiaran mewah komersial mahupun ekspedisi yang dibiayai oleh pelabur tempatan dan luar negeri, dengan interior mewah dan dilengkapi dengan peralatan menyelam, permainan air untuk pelancongan bahari dan awak yang terlatih dan diperkuat dengan teknik moden. Salah satu contoh kapal persiaran mewah terbaru ialah Silolona belayar di bawah bendara.

Kapal pinisi umumnya mempunyai panjang 20-35 m dengan berat sekitar 350 tan. Layarnya boleh mencapai tinggi 30 m diatas dek. Pada 2011 sebuah pinisi besar telah diselesaikan di Bulukumba, Sulawesi Selatan. Ia mempunyai panjang 50 m dan lebarnya 9 m, dengan tonase sekitar 500 tan.[6]

Kapal pinisi juga menjadi lambang untuk gerakan WWF iaitu #SOSharks, program pelestarian ikan yu dari WWF, dan pernah digunakan oleh syarikat terkenal di Indonesia iaitu Bank BNI.

Galeri

Lihat pula

Rujukan

  1. ^ Kamus Besar Bahasa Indonesia. Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka, 2002.
  2. ^ Zainun, Nazarudin (2015). Antropologi Dan Sejarah Dalam Kearifan Tempatan. Penerbit USM.
  3. ^ [1] The Indonesian Phinisi
  4. ^ [2] Pusat Kerajinan Perahu Pinisi
  5. ^ 2004 Horst H. Liebner, Malayologist, Expert Staff of the Agency for Marine and Fisheries Research, Department of Marine Affairs and Fisheries of the Republic of Indonesia
  6. ^ Sastrawat, Indra (22 November 2011). "Largest Pinisi Launched". Kompasiana. Dicapai pada 15 July 2018.