Mujahid Yusof: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 45:
 
}}
YB Dato'''Datuk Dr. '''Mujahid bin Yusof''' (lahir 25 Oktober 1964), kebiasaanya dikenali sebagai '''Mujahid Yusof Rawa''', merupakan ahli politik dan Ahli Parlimen [[Parit Buntar]], [[Negeri Perak|Perak Darul Ridzuan]]. Beliau merupakan ahli [[Parti Amanah Negara|Parti Amanah Negara (Amanah)]], parti komponen di dalam [[Pakatan Harapan|Pakatan Harapan (Harapan)]].
 
Mujahid merupakan anak kepada Mursyidul Am PAS yang pertama, yang juga merupakan President PAS, iaitu [[Yusuf Rawa|Allahyarham Tuan Guru Yusof Rawa]]. Mujahid dikenali sebagai progresif dan aktif dalam menjadikan PAS kepada parti berbilang kaum. Namun, beliau dan sebahagian rakan-rakan yang dikenali sebagai G18, telah ditolak dalam Muktamar PAS 2015. Beliau dan rakan-rakannya kemudiannya mewujudkan Gerakan Harapan Baru yang kemudiaannya menjadi asas kepada tertubuhnya PAN.
Baris 51:
== Pendidikan ==
* Ijazah Sastera [[Bahasa Arab]] di [[Universiti Al-Azhar]], [[Mesir]]
* Ijazah Sarjana Pengurusan [[Sumber Manusia]] di [[Universiti Putra Malaysia]] ([[UPM]])
* Ijazah Kedoktoran Sains Politik di Universiti Malaya
 
Baris 171:
|
|}
 
==Anugerah==
Beliau telah dikurniakan Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN) oleh [[Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang]], Tun [[Abdul Rahman Abbas]] yang membawa gelaran Dato' pada tahun 2012.<ref>[https://www.buletinmutiara.com/1138-terima-darjah-kebesaran-termasuk-pekerja-am-pbt/ 1,138 terima darjah kebesaran termasuk pekerja am PBT]</ref>
 
== Pautan luar ==