Sultan Ibrahim Shah dari Johor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 1:
Nama'''Paduka asalnyaSri ialah RajaSultan Ibrahim atauShah PuteraZilu'llah fil'Alam Khalifat ul-Muminin ibni al-Marhum Yam Tuan Muda Raja Bajau''' danatau seterusnyanama bergelarasalnya, Sultan'''Raja Ibrahim''' Shahatau apabila'''Putera menaikiRaja tahtaBajau'' sebagai(mangkat 16 Februari 1685), ialah Sultan Johor ke-9 pada bermula pada 1677- sehingga kemangkatan beliau pada tahun 1685. Beliau merupakan anak Raja Banjau ibni [[Sultan Abdullah Ma'ayat Shah]] dilantik sebagai [[Sultan Pahang]] di [[Pahang]] pada 1677.
==Latar belakang==
 
Pada 1678, Laksamana [[Tun Abdul Jamil]] mengajak [[Sultan Ibrahim Shah]] berpindah dari Pahang ke [[Riau]]. Sultan Ibrahim Shah cuba untuk membina semula Kota [[Johor Lama]] tetapi tidak kesampaian. Sultan Ibrahim Shah mangkat di [[Pulau Riau]] pada 16 Februari 1685 disebutlalu digelar '''Marhum Bongsu"'''.
Nama asalnya ialah Raja Ibrahim atau Putera Raja Bajau dan seterusnya bergelar Sultan Ibrahim Shah apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke-9 pada 1677-1685. Beliau merupakan anak Raja Banjau ibni [[Sultan Abdullah Ma'ayat Shah]] dilantik sebagai [[Sultan Pahang]] di [[Pahang]] pada 1677.
 
Pada 1678, Laksamana [[Tun Abdul Jamil]] mengajak [[Sultan Ibrahim Shah]] berpindah dari Pahang ke [[Riau]]. Sultan Ibrahim Shah cuba untuk membina semula Kota [[Johor Lama]] tetapi tidak kesampaian. Sultan Ibrahim Shah mangkat di Pulau Riau pada 1685 disebut 'Marhum Bongsu".
 
{{Kotak Jawatan|