Peristiwa Musim Bunga Praha: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Asas rencana
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Peristiwa Musim Bunga Praha''' ({{lang-cs|Pražské jaro}}, {{lang-sk|Pražská jar}}) merupakan satu tempoh [[liberalisasi]] politik dalam Czechoslovakia sewaktu negara tersebut dikuasai Kesatuan Soviet selepas [[Perang Dunia Kedua]]. Ia bermula pada 5 Januari 1968, apabila [[Alexander Dubček]] dipilih sebagi Setiausaha Pertama [[Parti Komunis Czechoslovakia]] (KSČ) sehinggalah 21 Ogos 1968 di mana [[Kesatuan Soviet]] dan negara anggota [[Pakatan Warsaw]] lain menyerang negara ini untuk menghentikan perubahan sedemikian.
 
Langkah-langkah pembaharuan yang dibawa daripada tempoh ini merupakan usaha percubaan pendemokrasian oleh Dubček untuk memberikan [[hak]] tambahan kepada rakyat Czechoslovakia. Kebebasan yang diberikan termasuk melonggarkan sekatan pada [[kebebasan media|media]], [[kebebasamnkebebasan bersuara|suara]] dan [[kebebasan bergerak|pergerakan]].
 
==Pautan luar==
Baris 7:
* [http://www.prague-life.com/prague/prague-spring Prague Life]
* [http://www.thefirstpost.co.uk/45180,news-comment,news-politics,the-prague-spring-40-years-on The Prague Spring, 40 Years On] – ''The First Post''
{{Perang Dingin}}
 
[[Kategori: Hubungan luar negeri Kesatuan Soviet]]