Canapé: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: Canape ialah istilah bagi sejenis hidangan pembuka selera atau dikenali sebagai tartine di Itali.Canape juga bermaksud kanopi dalam bahasa Perancis.Ia adalah hidangan yang kecil dan...
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Canape '''Canapé''' ialah istilah bagi sejenis hidangan pembuka selera atau dikenali sebagai ''tartine '' di [[Itali]]. Canape juga bermaksud kanopi dalam bahasa [[Perancis]]. Ia adalah hidangan yang kecil dan dihiasi dengan pelbagai cara untuk menjadikan ia menarik, dipegang menggunakan tangan dan kebiasaanya dimakan dengan sekali gigit sahaja.
Selalunya canapéCanapé dijadikan hidangan pembuka selera atau atau hidangan utama semasa majlis [[koktel]] upacara perasmian atau majlis perkahwinan di kebanyakkan Negara-negara Barat. Canapé biasanya pedas atau sedikit masin untuk menggalakkan tetamu untuk minum lebih banyak air. Disebabkan bentuknya yang kecil, ia juga sesuai untuk parti kanak-kanak.
[[Biskut]], [[roti]] dan pastry[[pastri]] dipotong kepada pelbagai bentuk geometri seperti bulat dan segitiga. Ia dijadikan sebagai tapak atau ‘base’ canapé. manakala ‘spread’nya pula boleh dihasilkan daripada butter[[amrjerin]], [[mayonis]] atau mantega[[mentega]] boleh digunakan .sebagai ‘main item’ pelbagai jenis savory seperti daging, [[keju]], [[puree]] dan kaviar . Selain itu, pelbagai lagi bahan boleh di gunakan kerana ianya tidak terhad, ,sebenarnya canapéCanapé tidak mempunyai resepi yang tetap kerana ianya bergantung kepada kreativiti seseorang untuk menghasilkan CanapeCanapé.
 
Secara tradisionalnya CenapeCanapé di hasilkan daripada roti putih. Roti ini akan dipotong kepada potongan yang kecil . Kemudian roti ini akan di sauté, ,digoreng atau di bakardibakar. Pada kebiasaanya canapéCanapé akan dihidangkan diatas dulang khas dan dimakan diatas pinggan canapé yang lebih kecil.
 
Rahsia kepada penghasilan canapéCanapé yang baik adalah terletak kepada rasanya. Seseorang itu hanya mendapat sekali gigit sahaja jadi ia perlu menpunyai rasa yang menakjubkan supaya ia boleh diingati oleh sesiapa sahaja yang menikmatinya.
 
[[Kategori:Masakan Eropah]]