Sultan Abdullah Muhammad Shah I: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
HaizadSys (bincang | sumb.)
HaizadSys (bincang | sumb.)
Teg-teg: Membuang lencongan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
#LENCONG [[Sultan Abdullah Muhammad Shah I ibni al-MarhumAlmarhum Raja KechilKecil Bongsu Raja Alang Abdul Rahman]] adalah Sultan Perak ke-22 yang telah memerintah mulai 1851 sehingga 1857.
 
==Riwayat Awal==
{{R from move}}
Sultan Abdullah Muhammad Shah (Sultan Abdullah I) adalah cucunda Sultan Perak ke-18, Sultan Ahmaddin Shah. Baginda berjaya takhta selepas kemangkatan sepupunya, Sultan Shahabuddin Riayat Shah, pada tahun 1851.
 
Semasa pemerintahannya, beliau terlibat dalam perang saudara dengan Raja Muda Ngah Jaafar, berikut yang melarikan diri Sultan Abdullah I istananya di Durian Sebatang dan mencari perlindungan dalam buangan di kediaman Datuk Laksamana Tok Janggut.
 
Dengan Sultan Abdullah I dalam buangan, Raja Ngah Jaafar telah dilantik sebagai de facto Sultan Perak oleh pembesar Melayu yang berpengaruh yang berpihak terhadap Sultan Abdullah pada tahun 1853. EA Blundell, Gabenor British di Negeri-negeri Selat, telah dimaklumkan mengenai perkara ini oleh Raja Ngah Jaafar, yang pada gilirannya kemudian disampaikan kepada kehadiran British di India. Raja Lop Yusuf, anak lelaki sulung Sultan Abdullah I, cuba untuk memujuk ketua-ketua Melayu untuk meneruskan sokongan mereka kepada ayahnya tetapi gagal. Sultan Abdullah I menulis kepada Blundell mengenai kemelut di Perak pada 23 November 1855, dan juga untuk mendapatkan bantuan daripada pihak British. Namun, permintaan itu ditolak dengan alasan bahawa British telah berjanji untuk tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman Perak.
 
Pada 8 November 1856, Raja Ngah Jaafar, yang merupakan de facto Sultan, dianugerahkan satu lagi surat untuk terus untuk kawalan Long Jaafar daerah Larut yang kaya dengan bijih timah. Pada tahun yang sama, Raja Ngah Jaafar diisytiharkan Sultan Perak yang baru
 
==Keluarga==
Baginda beristerikan Raja Sharifah Ngah Aminah binti Raja Alang Rawin dan beroleh 4 orang putera iaitu Raja Lob Yusuf (Sultan Perak ke-27) Sultan Yussuf Shah - (mangkat di Sayong, Kuala Kangsar), Raja Sulaiman (mangkat di Ligor), Raja Alang/Pandak Abdul Rahman dan Raja Pandak Abdul Samad (Abdul Rahman).[1]
 
==Mangkat==
Setahun kemudian, pada tahun 1857, Sultan Abdullah I mangkat dan dimakamkan di Durian Sebatang di daerah Hilir Perak. Baginda bergelar Marhum I'tikadullah telah dianugerahkan seterusnya. Walau bagaimanapun, Almarhum adalah lebih dikenali sebagai Marhum Durian Sebatang.
 
{{start box}}
{{succession box|
before=[[Sultan Shahabuddin Riayat Shah ibni al-Marhum Raja Inu|Sultan Shahabuddin Riayat Shah]]|
years=[[1851]]-[[1857]]|
title=[[Sultan Perak]]|
after=[[Sultan Ja’afar Safiuddin Mu’adzam Shah ibni al-Marhum Raja Ahmad|Sultan Ja’afar Safiuddin Mu’adzam Shah]]}}
{{end box}}