Darurat Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2001:D08:1010:2585:E536:1953:6733:1754 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Cyrus noto3at bulaga
Teg: Undur
Baris 33:
Ramai orang-orang Melayu dan tidak lupa juga, individu-individu berbangsa Cina dan India telah diseksa dan dibunuh dengan kejam. Terutama sekali, individu-individu berbangsa Melayu yang telah bertugas sebagai anggota polis di bawah pihak berkuasa Jepun.
 
Anggota-anggota komunis PKM telah bertindak dengan zalim dan melulu. Tiada langsung perasaan belas kasihan yang ditunjukkan -- terutama sekali kepada mereka-mereka yang disyaki tidak sehaluan dengan perjuangan mereka.

Pembunuhan tiga orang pengurus ladang berbangsa Eropah di [[Sungai Siput]], [[Perak]] pada tahun [[1948]] telah menyebabkan kerajaan persekutuan mengisytiharkan '''darurat''' di seluruh kawasan [[Tanah Melayu]]. Sebulan kemudiannya, PKM telah diharamkan.
 
PKM menggunakan strategi, bersekongkol dengan pihak-pihak kesatuan sekerja yang ada pada waktu itu di samping menubuhkan Persatuan Buruh Baru (New Democratic Youth League).