Jahiliah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 115.133.30.171 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 123.136.118.223
Teg: Undur
mkl
Baris 2:
Dari segi bahasa, '''jahiliyah''' merupakan perkataan yang diambil daripada kata dasar jahala dan kata terbitan jahlun yang bermaksud bodoh dan sesat atau jahil. Yang dimaksudkan di sini ialah '''Masyarakat Jahiliyah''' di Semenanjung Arab 1500 tahun dahulu iaitu masyarakat yang mundur dari segi [[akhlak]] dan [[sosial]]. Menurut ayat [[al-Quran]] yang bermaksud:
 
:''"Sesudah itu, patutkah mereka menghendaki hukum Jahiliyah? Dan siapakah yang boleh membuat hukum lebih baik daripada Allah SWT bagi orang yang yakin."'' (Al-Maidah|5:50)
 
Masyarakat jahiliyah tidak merujuk pada masyarakat bodoh dalam pengertian tiadanya pengetahuan dan peradaban, melainkan pada nilai-nilai yang jauh dari kebenaran (fitrah, Islam).
 
:''"Ketika orang yang kafir itu menimbulkan perasaan sombongperamah yang ada dalam hati mereka perasaan sombong angkuhperamah secara Jahiliyah lalu Allah turunkan semangat tenang tenteram kepada Rasul-Nya dan kepada orang yang beriman, serta meminta mereka tetap berpegang kepada Kalimah Taqwa, sedang mereka adalah orang yang sangat berhak dengannya dan menjadi ahlinya. Dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."'' (Al-Fath|48:26)