Alexander Agung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
 
{{citation needed}}
==== Gelaran lain ====
{{citation needed}}
Alexander juga dikenali dengan nama=-nama berikut:
* dalam ''[[Buku Arda Viraf|Arda Wiraz Nāmag]]'', sebuah karya [[bahasa Parsi]] Zaman Pertengahan [[agama Zoraster|Zoroaster]], sebagai "Alexander Keji" kerana penaklukan [[Empayar Parsi]] serta pemusnahan ibu kota [[Persepolis]]. BagaimanapunWalau bagaimanapun, dalam tradisi [[Parsi]] (kemudian sehingga [[Iran]] pada hari ini), beliau telah dikenali sebagai '''Eskandar''' dan juga disanjung sewaktu pembinaan Dinding Agung [[Dinding Agung Gorgan|''Sadd-e Eskandar'']] oleh [[Dinasti Parthia]].
* dalam tradisi-tradisi [[Timur Tengah]] sebagai ''Dhul-Qarnayn'' dalam [[bahasa Arab]], dan ''Dul-Qarnayim'' dalam [[bahasa Ibrani]] dan [[bahasa Aramia]] (bertanduk dua), kerana gambarnya pada duit-duit syiling yang ditempah semasa pemerintahannya kelihatan seakan-akan dua tanduk [[biri-biri]] jantan [[Amun]] yang merupakan salah satu daripada dewa [[Mesir]].
* sebagai '''Sikandar''' dalam [[bahasa Hindi]]; istilah "Sikandar" digunakan di [[India]] sebagai [[sinonim]] untuk "pakar" atau "terlalu mahir".