Taman Eden: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 43 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q19014
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 22:
Bila lokasi dari para pencerita asli kisah ini diabaikan, maka telah ada beberapa tuntutan tentang lokasi geografi sesungguhnya dari Taman Eden, meskipun tak satupun di antaranya ada hubungannya dengan [[Timur Tengah]] dekat [[Mesopotamia]]. Lokasi yang jauh hingga di [[Ethiopia]], [[Jawa]], [[Seychelles]], [[Johannes Goropius Becanus|Brabant]], dan [[Bristol, Florida]] - semuanya telah diusulkan sebagai lokasi Taman ini. Banyak teologi Kristian percaya bahawa Taman ini tidak pernah ada di muka bumi, melainkan berada di dekat [[syurga]] sehingga ia diidentikkan dengan Firdaus (lihat bawah).
 
Yang lainnya menunjuk bahawa dunia di masa Eden telah dihancurkan dalam [[Air Bah (mitologi)|banjir besar di masa [[Nabi Nuh a.s.]]]] dan karena itu tidak mungkin untuk melokalisir Taman itu di manapun juga dalam geografi pasca-banjir. Ada pula usaha untuk menghubungkannya dengan tanah mistis yang tenggelam di [[Atlantis]]. Sebuah lokasi favorit adalah [[Sundaland]] yang kini menjadi [[Laut TiongkokChina Selatan]]. Dalam kasus ini, sungai [[Tigris]] dan [[Eufrat]] bukanlah sungai yang dirujuk dalam kisah ini, melainkan sungai-sungai yang di kemudian hari yang diberi nama sesuai dengan sungai-sungai yang telah ada sebelumnya, sama seperti di masa modern ketika para kolonis menamai daerah baru mereka sesuai dengan ciri-ciri yang serupa di tanah asal mereka. Gagasan ini ini juga memecahkan masalah yang ada bahwa Alkitab menggambarkan sungai-sungai itu mempunyai sumber yang sama, sementara sungai-sungai Tigris dan Eufrat yang sekarang tidak memilikinya.
 
Terdapat sebuah tuntutan mutakhir oleh ahli arkeologi yang bernama [[David Rohl]] menempatkan taman ini di timur laut [[Iran]]. Menurutnya, Taman ini adalah sebuah lembah sungai di sebelah timur [[Sahand|Gunung Sahand]], dekat [[Tabriz]]. Ia mengutip sejumlah kesamaan geografi dengan deskripsi Alkitab dan berbagai paralel linguistik sebagai buktinya.