Perbezaan antara semakan "Taman Eden"

k (Bot: Memindahkan 43 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q19014)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Bila lokasi dari para pencerita asli kisah ini diabaikan, maka telah ada beberapa tuntutan tentang lokasi geografi sesungguhnya dari Taman Eden, meskipun tak satupun di antaranya ada hubungannya dengan [[Timur Tengah]] dekat [[Mesopotamia]]. Lokasi yang jauh hingga di [[Ethiopia]], [[Jawa]], [[Seychelles]], [[Johannes Goropius Becanus|Brabant]], dan [[Bristol, Florida]] - semuanya telah diusulkan sebagai lokasi Taman ini. Banyak teologi Kristian percaya bahawa Taman ini tidak pernah ada di muka bumi, melainkan berada di dekat [[syurga]] sehingga ia diidentikkan dengan Firdaus (lihat bawah).
 
Yang lainnya menunjuk bahawa dunia di masa Eden telah dihancurkan dalam [[Air Bah (mitologi)|banjir besar di masa [[Nabi Nuh a.s.]]]] dan karena itu tidak mungkin untuk melokalisir Taman itu di manapun juga dalam geografi pasca-banjir. Ada pula usaha untuk menghubungkannya dengan tanah mistis yang tenggelam di [[Atlantis]]. Sebuah lokasi favorit adalah [[Sundaland]] yang kini menjadi [[Laut TiongkokChina Selatan]]. Dalam kasus ini, sungai [[Tigris]] dan [[Eufrat]] bukanlah sungai yang dirujuk dalam kisah ini, melainkan sungai-sungai yang di kemudian hari yang diberi nama sesuai dengan sungai-sungai yang telah ada sebelumnya, sama seperti di masa modern ketika para kolonis menamai daerah baru mereka sesuai dengan ciri-ciri yang serupa di tanah asal mereka. Gagasan ini ini juga memecahkan masalah yang ada bahwa Alkitab menggambarkan sungai-sungai itu mempunyai sumber yang sama, sementara sungai-sungai Tigris dan Eufrat yang sekarang tidak memilikinya.
 
Terdapat sebuah tuntutan mutakhir oleh ahli arkeologi yang bernama [[David Rohl]] menempatkan taman ini di timur laut [[Iran]]. Menurutnya, Taman ini adalah sebuah lembah sungai di sebelah timur [[Sahand|Gunung Sahand]], dekat [[Tabriz]]. Ia mengutip sejumlah kesamaan geografi dengan deskripsi Alkitab dan berbagai paralel linguistik sebagai buktinya.
Pengguna awanama